Bearingpoint sender telekom til topps

Telia kuppet førsteplassen foran erkerival Telenor i Bearingpoints digitaliseringsrapport.

SLO ERKERIVALEN: Telia gikk til topps i Bearingpoints digitaliseringsundersøkelse, foran Telenor. Foto: Ints Kalnins
Teknologi

Telenor har de seneste årene ligget i front når rådgivningsselskapet Bearingpoint har rangert virksomhetene etter digital modenhet. Men i år må telekomgiganten se seg slått av erkerivalen Telia.

I rapporten «Digitale ledere Norge 2021» går sammenlagtseieren til Telia, som topper kategoriene digital markedsføring og digital kundeopplevelse. Telenor går til topps i kategorien digital produktopplevelse. I den siste kategorien netthandel rangeres Elkjøp øverst.

Dårligst i TV og bredbånd

Undersøkelsen er internasjonal og Nederland er landet som kan vise til den høyeste digitale modenheten på tvers av selskapene i studien. Norske selskaper er med på å prege listen over de høyest rangerte.

«Teleselskapene viser nok en gang at de holder tritt med internasjonal konkurranse, evner å ta i bruk ny teknologi og er flinke til å tilpasse seg endrede kundebehov. De har lykkes med å bygge digital kompetanse og engasjere kundene digitalt,» sier Trygve Wiese-Haugland, leder for strategi- og forretningsrådgivning i BearingPoint, i en kommentar.

Virksomhetene som befinner seg nederst i rangeringen befinner seg i bransjene energi samt TV og bredbånd.

«Det er tegn til bransjeglidning i disse segmentene. Dersom ikke bransjeaktørene tar tak, vil de fremover møte hard konkurranse fra selskaper med mer velutviklede digitale plattformer, som har kommet lengre med en kundeorientert og datadrevet tilnærming,» kommenterer Wiese-Haugland.