Spår oppkjøp i norsk dronebransje

Etter 83 millioner kroner i tap skal Robot Aviation over i grønt terreng i år. Nå lukter selskapet på en konsolidering der Nordic Unmanned er med.

KLAR FOR Å TA AV: Robot Aviation-drone klar for avgang fra Eggemoen utenfor Hønefoss. Foto: Robot Aviation
Teknologi

 

– Vi er kommet over i en positiv situasjon der vi leverer overskudd på løpende drift. Våre hovedinvestorer har backet oss hele veien og er sterkt delaktige i vårt videre arbeid. Samtidig kan det være aktuelt å se etter nye samarbeidspartnere og aksjonærer, sier Frode Haugen, styreleder i Robot Aviation.

Selskapet holder til inne på Eggemoen, som tidligere var standkvarter for Ingeniørregimentet i Brigade Sør. Nå er den tidligere militærleiren utenfor Hønefoss blitt base for flere høyteknologibedrifter.

Droneutfordreren Robot Aviation er én av dem.

– Tjente nok ikke penger i fjor

Selskapet ble startet i 2008 av fire flyentusiaster, og i syv år ble det drevet fra en låve på Hadeland, nord for Oslo.

I 2015 kom Endre Røsjø inn som investor, og selskapet gikk gjennom en oppkapitalisering og profesjonalisering.

Røsjø er basert i London og Sør-Frankrike, og er ifølge Kapital god for 4,25 milliarder kroner.

– Dronene våre er produsert i Norge. Endre er tydelig på at han ønsker å bygge en norsk industri rundt dette, sier Haugen.

Siden har imidlertid årene med underskudd kommet som perler på en snor. Det ble minus på bunnlinjen både i 2016, 2017 og 2018 og 2019. Ifølge Haugen ble det minus også i fjor, selv om regnskapet ikke er klart.

Planen for halvannet år siden var å tjene penger i løpet av 2020. Nå er målet justert: Planen er å levere et regnskap med pluss når 2021 er omme.

– Vi er kommet oss gjennom 2020 med en vesentlig resultatforbedring. Vi tjente nok ikke penger i fjor, men vi begynner å nærme oss et balansepunkt, sier Niklas Nyroth, daglig leder i Robot Aviation.

– Dersom effekten av pandemien nå avtar kommer vi ikke til å be om at våre investorer skal spytte inn mer kapital, understreker Haugen.

Nyroth rykket opp som sjef i selskapet i oktober 2020 etter at Børre Larsen sluttet for å begynne som sjef for teknologiselskapet Neo Monitors.

Larsen ble bare to og et halvt år i jobben.

JOBBER MILITÆRT: – Det pågår prosesser for fremtidige droneanskaffelser i det norske Forsvaret, sier daglig leder Niklas Nyroth i Robot Aviation. Foto: Robot Aviation

Har spisset strategien

I motsetning til børsnoterte Nordic Unmanned har Robot AvIation satset på fixed wing-droner, altså ubemannede farkoster som ligner på fly.

Nordic Unmanned tilbyr på sin side primært ubemannede helikoptre med fire rotorer.

– Vi har brukt det seneste året godt. Vi har fått en mye mer spisset strategi, og spesialisert oss inn mot det militære markedet, som dekker 70 prosent av kaken på globalt nivå, sier Haugen.

Nyroth nevner både sivil og militær havovervåkning som interessante markeder.

Tanken er at en myndighetskunde vil kunne spare store beløp på å sende ut droner i stedet for svindyre F-35 eller P-8-fly fra Luftforsvaret.

– Har dere fått napp hos Forsvaret i Norge?

– Vi har fått en kontrakt med Forsvarsdepartementet på vegne av Forsvaret Forskningsinstitutt. Den kan vi ikke si så mye om, men det pågår prosesser for fremtidige droneanskaffelser i det norske Forsvaret, svarer Nyroth.

DRONEVERKSTED PÅ EGGEMOEN: Hovedeier Endre Røsøjø vil bygge opp norsk droneindustri. Foto: Robot Aviation

– Har fått beskjed om å samle oss

Haugen understreker at selskapet samarbeider godt med leverandører som Radionor og Maritime Robotics i Trondheim.

– Fra Forsvarets side har vi fått beskjed om å samordne oss litt. Vi utgjør en konstellasjon sammen med blant andre Nordic Unmanned, og vi ser helt klart at dronebransjen i Norge kan konsolideres.

Nordic Unmanned gikk på børs i desember 2020, og har siden mer enn doblet seg i markedsverdi.

– Betyr det at dere er en oppkjøpskandidat for Nordic Unmanned?

– Det vil jeg ikke si, men vi kjenner dem godt, og vi er imponerte over hva de får til. 

– Jeg sier bare at konsolidering av dronemiljøet i Norge er ett mulig scenario for fremtiden. Det finnes en underskog av norske selskaper med verdensledende kompetanse, og vi tror og vet at størrelse har betydning. Det ser vi blant annet når vi jobber opp mot Forsvaret, svarer Haugen.

INVESTOR: Endre Røsjø. Foto: Iván Kverme

– Kan prises til over 100 millioner

Selskapet har de seneste seks årene fått flere profilerte investorer:

  • Endre Røsjø. London-basert investor og Norges 45. rikeste. NHH- og Harvard-alumn med penger i eiendom, shipping og teknologi. God for 5 milliarder kroner.
  • Bjarne Skeie. Gründer av flere selskaper i olje- og offshoreindustrien. God for 2,75 milliarder kroner.
  • Paal Myhrvang. Tidligere megler i First Securities, Nordea og Swedbank. Ble kåret av Kapital til Norges beste aksjemegler to ganger på fire år.
  • Oddvar Frigstad. Daglig leder i Bjarne Skeies investeringsselskap, Skeie Capital Investment.
  • Bård Tufte Johansen. Programleder og komiker.
  • Lars Hognestad. Tidligere TV-produsent i Feelgood og programleder på NRK P3. Gift med NRKs Ingunn Solheim.

Selskapet ble ved en emisjon i 2019 verdsatt til rundt 100 millioner kroner. Ved en emisjon i oktober 2020 var imidlertid verdien skrudd ned kraftig, til kun 16 millioner kroner.

Da var det Endre Røsjø som fylte på kassen med 1 million kroner.

Haugen understreker imidlertid at det var et unntakstilfelle som ikke sier noe som selskapets markedsverdi.

Robot Aviation

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter6,71,1
Driftsresultat−22,4−31,5
Resultat før skatt−22,6−31,6
Årsresultat−22,6−31,6
Eiere ved inngangen til 2020: Endre Røsjø (51,3 %), Oddvar Kristiansen Holding (17,5 %), Skeie Capital Investment (13,2 %), Ole Vidar F. Homleid (10,7 %), andre (7,4 %).

– Selskapet kan prises til over 100 millioner kroner basert på det vi ser av inngåtte avtaler i 2020 og fremtidig forretning, hevder han.

Ett av produktene Haugen har tro på er en 4G-basestasjon med en satellittbasert påmontert den største dronen fra Robot Aviation.

– Dronen kan settes inn i områder der infrastruktur er satt ut av spill. Den kan være luftbåren i over 20 timer sammenhengende og kan fly over 2.000 kilometer. Dermed kan hele Norge ivaretas med et fåtall droner, uansett hvor situasjonen har inntruffet, fastslår han.

INVESTOR: Bård Tufte Johansen, komiker. Foto: Anders Horntvedt