Norsk nettleser lover lønnsom supervekst

Nasdaq-noterte Opera skal øke topplinjen med 45 prosent i år. – Vi ønsker å vokse disiplinert og ikke bare leve på et løfte om at noe skal skje en gang, sier finansdirektør Frode Jacobsen.

LANSERING: Den norske nettleseren Opera er notert på Nasdaq og prises til over 12 milliarder kroner. Her fra lanseringen av fintechsatsingen Defi i New York. Foto: Opera
Teknologi

I 2016 ble nettleser- og programvareselskapet Opera solgt for 5,1 milliarder kroner til kinesiske investorer ledet av Kunlun Group. Selskapet ble dratt av Oslo Børs, og notert på Nasdaq to år senere.

Etter avskjeden på Oslo Børs er Opera blitt relativt anonyme i Norge, selv om hovedkontoret fortsatt ligger i Oslo, nærmere bestemt på Storo, og selskapet sysselsetter over 700 ansatte.

Nå er prisingen skrudd kraftig opp og på New York-børsen prises Opera til nesten 1,5 milliarder dollar, tilsvarende over 12 milliarder kroner. Siden årsskifte har aksjekursen lagt på seg nesten 40 prosent og i forbindelse med fjerdekvartalsrapporten i forrige uke steg aksjen 12 prosent.

– Vi gledet oss veldig til å presentere kvartalstallene og på forhånd hadde vi guidet inntekter på mellom 44 og 46 millioner dollar. Rapporten viste betydelig bedre tall, noe som ble godt mottatt av markedet, sier finansdirektør Frode Jacobsen i Opera.

I fjerde kvartal endte omsetningen til Opera på over 50 millioner dollar og selskapet satt igjen med et justert nettoresultat på 35 millioner dollar. I hele 2020 var omsetningen på 165 millioner dollar med en bunnlinje på 52 millioner.

Venter kraftig vekst

Vekstambisjonene til Opera er store og i 2021 skal Opera omsette for et sted mellom 220 og 240 millioner dollar. Det tilsvarer en vekst på opptil 45 prosent.

– Vi hadde en veldig god fart ut av 2020 og inn i det nye året. Det er årsaken til at vi oppjusterer guidingen kraftig. For de som har fulgt Opera i mange år har vi en bra samling av produkter som gjør det bra i markedet, sier Jacobsen.

– Vurderer dere en sekundærnotering i Oslo?

– Da vi ble notert på Nasdaq tenkte vi på det, men vi har foreløpig ingen planer. Vi er fortsatt lett tilgjengelige for både norske og europeiske investorer, sier han.

JAKTER VEKST: Finansdirektør Frode Jacobsen i Opera guider 45 prosent vekst i 2021. Det skal ikke skje på bekostning av lønnsomheten. Foto: Opera

Prioriterer lønnsomhet 

I Norge har det vært et rush av teknologiselskaper med til Euronext Growth det seneste året, gjerne med høy vekst og null inntjening.

– Det har vært mye fokus på teknologi og vekst i Norge. Jeg opplever at vi begynner å bli oppdaget av massemarkedet av investorer i USA. Det mange synes er interessant med Opera er kombinasjonen av sterk vekst og lønnsomhet med positiv kontantstrøm, sier han, og fortsetter:

– Vi ønsker å vokse disiplinert og ikke bare leve på et løfte om at noe skal skje en gang i fremtiden. I Europa er det veldig mye fokus på EBITDA, mens vi fokuserer på nettoresultat og kontantstrøm. Vi bygger opp selskapet for maksimal langsiktig lønnsomhet. Når vi kommuniserer at vi skal skalere opp mye raskere enn vi har trodd, skal det fortsatt skje med en positiv bunnlinje.

I Europa er det veldig mye fokus på EBITDA, mens vi fokuserer på nettoresultat og kontantstrøm
Frode Jacobsen, Opera

Nettleser for gamere

I dag har nettleserne til Opera over 79 millioner PC brukere, hvilket representerer en vekst på 17 prosent år-over-år. Inklusive brukere på mobiltelefon har Opera over 380 millioner månedlige brukere. Selskapet har også lansert en fintech-satsing, med et produkt som heter Dify.

– Det er en digital lommebok som gir betalings- og shoppingmuligheter rett i nettleseren. Når vi har brukere som tilbringer mange timer i nettleseren har vi definitivt en fordel, noe som gjør det lettere å integrere nye lønnsomme produkter og innhold, sier Jacobsen.

Opera har også satset på en nettleser som er spesialtilpasset gaming, som allerede har fått over 7 millioner brukere etter en vekst på 350 prosent det seneste året.

 – Vi har truffet et segment som er veldig attraktivt rent finansielt. Her burde det ligge gode muligheter for å bredde ut produktsortimentet, sier finansdirektøren.

Innholdsplattformen Opera News kan også vise til en sterk utvikling med en vekst på 150 prosent. Plattformen er nå blitt skalert opp stort i Afrika.