Elop hadde i andre halvår ingen inntekter, sammenlignet med en omsetning på 0,02 millioner kroner i andre halvår 2019.
I desember lanserte Elop verdens første rullende ultralydscanner for kommersiell bruk, Elop Insight. Selskapet trekker i meldingen frem at antall forespørsler siden lanseringen har vokst med 48 prosent, til tross for at coronapandemien i en viss grad begrenser muligheten til å demonstrere teknologien. Elop skal likevel være i forhandlinger med mange potensielle kunder.
Like før jul kunne Elop også bekrefte oppkjøpet av det norske kunstig intelligens-selskapet Simplifai. Elop skriver at Simplifais virksomhet i fjor ble betydelig påvirket av covid-19, men at selskapets inntekter ved utgangen av året likevel var 50 prosent høyere enn på samme tid i 2019.
Styreleder i Elop, Øivind Horpestad, er svært optimistisk til selskapets fremtidsutsikter.
– De viktigste faktorene i vekstplanen vår er vår unike patenterte ultralydsteknologi og Simplifais AI-løsninger og kompetanse. Så langt har vi bare sett starten på de virkelige effektene vi vil generere ved å kombinere teknologien og løsningene fra våre to enheter. Vi forventer at de kommende månedene og årene blir spennende, sier Horpestad i en kommentar.
ELOP
(Mill. kr) | 2.h./20 | 2.h./19 |
Driftsinntekter | 0,00 | 0,02 |
Driftsresultat | -17,59 | -9,86 |
Resultat før skatt | -17,66 | -10,11 |
Resultat etter skatt | -17,66 | -10,11 |
ELOP