Dagbladet-eier og Rema 1000 med kule på læringsplattform

På seks måneder har Aller Media, Rema 1000 og Investinor doblet pengene sine i Motimate. Nå selges selskapet til Kahoot for opptil 230 millioner kroner.

CASHER INN: Motimate blir kjøpt opp av Kahoot. Fra venstre til høyre: Gründer og markedsdirektør Lars Petter Windelstad Kjos, REMA 1000-sjef Ole Robert Reitan, adm. direktør Dag Sørsdahl i Aller Media, og daglig leder og gründer Rolf Risnes i Motimate. Foto: Motimate
Teknologi

I 2017 startet Rolf Risnes og Lars-Petter Windelstad Kjos opp læringsplattformen Motimate, der bedrifter kan sette opp online kurs for sine ansatte som trenger faglig påfyll, samtidig som de kan administrere kursplaner, deltagerliste, oppfølging, resultatmåling og lignende.

Etter kraftig brukervekst ble Motimate priset til 100 millioner kroner i en emisjon på 30 millioner kroner i september i fjor. 

Onsdag ble det kjent at Kahoot kjøper opp hele selskapet for mellom 25 og 27 millioner dollar, tilsvarende 213-230 millioner kroner. Med andre ord har prisingen økt med mer enn 100 prosent på seks måneder.

Oppgjøret skjer med en kombinasjon av aksjer og kontanter, og deler av summen forutsetter at selskapet lykkes med å øke abonnementsinntektene.

Casher inn 63 mill.

Største eier Dagbladet-eier Aller Media med en eierandel på 30,5 prosent. I forbindelse med transaksjonen innkasserer selskapet inntil 70 millioner kroner.

– Dette har vært en innholdsrik og spennende reise som har ført til vesentlig verdiskaping for selskapet, kundene og investorene. Nå står selskapet på terskelen til nye rykk internasjonalt, og vi ønsker dem all mulig lykke til videre med Kahoot som ny eier, sier Motimate-styreleder Anette Nordskog i Aller Media.

Motimate-gründerne Rolf Risnes og Lars-Petter Windelstad Kjos sitter igjen med rundt 20 millioner kroner etter salget.

FORNØYD: Investeringsdirektør Patrick Sandahl i Investinor har truffet blink med investeringen i Motimate. Foto: Iván Kverme

– Det perfekte hjem

Som tredje største eier finner man REMA 1000 med 6,2 prosent, etterfulgt av det statlige venturefondet Investinor, som kom inn på eiersiden i juni 2019.

– Siden da har selskapet hatt en vanvittig utvikling. Det har økt salget betydelig, og de internasjonale planene er begynt å materialisere seg, sier investeringsdirektør Patrick Sandahl i Investinor.

Han kaller Kahoot «det perfekte hjem for Motimate».

– Investinor og øvrige eiere har fått en verdsetting vi er fornøyde med, og vi selger til et norsk selskap som tar teknologien ut i verden, legger Sandahl til.

Eiere i Motimate (før transaksjonen)

AksjonærAndel i prosent
Aller Media30,5
Stayer Invest 113,3
Investinor9,1
Rema 1000 Norge6,2
Lars-Petter Windelstad Kjos10,0
Rolf Risnes og10,0
Andre20,9
Sum100,0

Han anslår at Investinor har gjort 2,5 ganger pengene på investeringen i Motimate. Investinor får i hovedsak oppgjør i Kahoot-aksjer og blir sittende som aksjonær.

– Først skal vi sitte på aksjene og så skal vi selge dem, men vi har ikke dårlig tid. Det Eilert har fått til er imponerende, og vi tror på ytterligere avkastning som eiere i Kahoot, sier Sandahl.

Det Eilert har fått til er imponerende
Patrick Sandahl, Investinor
KJØPER: Konsernsjef Eilert Hanoa i Kahoot legger 25-27 millioner dollar på bordet for aksjene i Motimate. Foto: Iván Kverme

Kraftig kundevekst

På kundelisten til Motimate finner man blant andre DNB, Rema 1000, Varner, Jernia, Telia, AF Gruppen, BI og Atea. Over 200 selskaper og 130.000 bruker plattformen fordelt over 35 land. 

Da Finansavisen skrev om selskapet høsten 2020 var det 160 ulike selskaper på kundelisten.

I 2019 omsatte Motimate for nærmere 8 millioner kroner og tapte 8,6 millioner kroner. Regnskapstall for fjoråret er foreløpig ikke offentlig.

Kraftig kursfall

Onsdag slapp også Kahoot en førstekvartalsoppdatering, som skapte sur stemning blant investorene. Klokken 14.15 var aksjen ned 7,4 prosent til 94,35 kroner.

I første kvartal omsatte Kahoot for 19,1 millioner dollar, like under analytikernes forventning på 19,2 millioner dollar. Veksten var på 9 prosent sammenlignet med fjerde kvartal og 195 prosent mot første kvartal i fjor.

Ved utgangen av første kvartal hadde Kahoot 760.000 betalende brukere, etter en økning på 85.000 brukere fra forrige kvartal. Innen utgangen av 2021 har læringsplattformen ambisjoner om å ha én million betalende brukere.

I kvartalsoppdateringen skriver Kahoot at det venter at det justerte EBITDA-resultatet vil overstige 3,5 millioner dollar i første kvartal, noe som representerer en margin på over 20 prosent.

I første halvår guider Kahoot en omsetning på over 40 millioner dollar, og på helårsbasis venter læringsplattformen en topplinje på mellom 90 og 100 millioner dollar.