Alarmerende emisjonsbehov
Salgsmålene var skivebom. Men nå er norske Bikefinder etablert med tyveriforsikring i fire land og har sikret sykler til en verdi av 150 millioner kroner.
STAVANGER: – Vi solgte 3.000 trackere bare i første kvartal. Det er 30 prosent over salgsmålene, og det er før sykkelsesongen har startet for alvor. Det er først nå salget kommer for fullt, sier Birgitte F. Sunde, daglig leder i BikeFinder.
BikeFinder er en sporingsenhet som kan integreres i alle typer sykkelstyrer, og den sier fra hvis noen prøver å flytte sykkelen din.
Sporingsenheten er basert på Bluetooth, GPS og GSM, og data fra enheten kan leses av på egenutviklet app på brukerens telefon.
Teknologien er utviklet i Stavanger, selskapet ble startet i 2015, og i august kom Sunde inn som sjef.
Hun har 14 års erfaring fra internasjonalt salg, primært i programvare.
Sunde har jobbet fem år i det amerikanske selskapet Emerson Automation Solutions og har tidligere bakgrunn fra software-selskapene Eye-share og Basware.
– Går ekstremt bra
Ideen til trackeren dukket opp i 2014, og produktet har vært på markedet siden 2019. Trackerne selges i egen nettbutikk, i sportsbutikker og annen faghandel samt direkte til bedriftskunder.
Enhetene blir produsert i Kina ved bedriftens egen fabrikk.
– Vi var spente på hvordan covid ville se ut, men vi kan ikke si annet enn at salget går ekstremt bra. Jobben nå handler om virkelig å hente ut potensialet som ligger i BikeFinder, sier hun.
– Jeg har vært med på å ta produkter ut av Norge før, og nå er vi klare for å skalere internasjonalt, sier hun.
Med seg til den jobben har hun Samantha Smith Johansen, som opprinnelig er fra Los Angeles. Hun har mastergrad i økonomi og har tidligere jobbet i Dragonbox og Kahoot.
BikeFinder omsatte for 6,7 millioner kroner i fjor.
– Vi forventer en omsetning på 19 millioner kroner i år, og vi har et mål om 135 millioner kroner i 2025, sier Sunde.
Behov for vekstkapital
Finansavisen fortalte i oktober 2020 at selskapet hadde behov for 15 millioner kroner i frisk vekstkapital. Planen var å hente halvparten i høst for å finansiere etableringen i Europa, mens resten skulle hentes i 2021.
Etter noen runder på bakrommet ble det i stedet en folkefinansieringskampanje som BikeFinder mekket selv.
Når verdien av sykkelen øker, øker også interessen for å sikre og forsikre denBirgitte F. Sunde, BikeFinder
Selskapet er nå oppe i 14 kvinnelige investorer og har doblet andelen fra 4 til over 9 prosent.
– Vi selger jo en abonnementstjeneste og har kontaktinformasjon til alle brukerne våre. Vi ville prøve å knytte brukerne enda tettere til oss ved å invitere dem til å bli eiere også, og det gikk over all forventning, sier hun.
Verdsettelsen var 66 millioner kroner pre-money, og 73 millioner etter at kapitalen var kommet inn.
Selskapet planlegger en ny emisjon i løpet av tredje kvartal 2021. Den vil være på 7,5 millioner kroner.
De største eierne i BikeFinder før emisjonen
Aksjonær | Person bak | Andel |
Trethom | Eigel Ingvar Thom | 20,4 |
Petroform | Gründer | 10,0 |
Herland Consulting | Gründer | 7,9 |
Peritus Advisors | Gründer | 7,2 |
Nitram Elo | Gründer | 7,2 |
Strawberry Equities | Petter Stordalen | 7,0 |
Ultima Management | Erik Brodahl | 6,3 |
Asesor | Asbjørn Vagle | 5,9 |
Eigil Ingvar Thom | - | 4,0 |
Troll Ventures | Roy Andre Tollefsen | 3,3 |
Jepson Holding | Magnus Jepson | 1,6 |
Andre | Andre | 19,3 |
Sum | - | 100,0 |
– Timingen var ekstremt god
På eiersiden nå finner vi Petter Stordalen med Strawberry Equities, Skagen-gründer Asbjørn Vagle, ehandel-gründer Magnus Jepson og den profilerte skipselektrikeren Eigel Ingvar Thom.
– Selskapet har vært holdt oppe i seks år med familier og venner som eiere. Det har vært flere emisjonsrunder, og nå ønsket man å åpne opp. Det viste seg at timingen var ekstremt god. Det er kommet en voldsom salgsbølge på elsykler. Når verdien av sykkelen øker, øker også interessen for å sikre og forsikre den, sier Sunde.
Selskapet selger sporing fra 29 kroner pr. måned. I tillegg selger selskapet forsikring av sykler, som agent for Tryg til nordiske kunder. Og 75 prosent av de stjålne syklene blir funnet igjen, opplyser hun.
– Hvordan ser bedriften ut om fem år?
– Først og fremst skal vi styrke oss i markedene vi allerede er i: Norge, Sverige, Danmark og Finland. Den viktigste salgskanalen er faghandel, men vi har også inngått flere avtaler med bedriftskunder, blant andre med Foodora i Norge, som har alle sine sykler sikret med – BikeFinder.
– Deretter skal vi videre ut i Europa, og så sikter vi mot en lansering i USA i 2022. Vi kan også utvikle datterselskapet vårt, Tracktech. Vi kan bruke samme teknologi på å spore andre ting, sier hun.
BikeFinder har også et OEM-produkt som Stavanger-bedriften kan tilby sykkelprodusentene. Det innebærer at BikeFinder i de tilfellene er en anonym underleverandør, og at produktet i ulike varianter er innebygget i andre fabrikanters sykler.
BikeFinder
(Mill. kr) | 2020 (prognose) | 2019 |
Driftsinntekter | 7 | 2,3 |
Driftsresultat | - | −5,9 |
Resultat før skatt | −8 | −6,2 |
Årsresultat | - | −4,6 |