Airthings melder om driftsinntekter på 57,5 millioner kroner i første kvartal, tilsvarende en topplinjevekst på 14 prosent fra samme periode i fjor.
Gjentakende inntekter (ARR) for kvartalet kom opp i 14,2 prosent, tilsvarende 126 prosent vekst på årsbasis.
Driftsunderskuddet ble tredoblet til 33,4 millioner kroner grunnet lavere bruttomarginer og økte personalkostnader ettersom selskapet «følger sin plan med å investere for vekst». Antall ansatte i kvartal var i snitt 113, 49 prosent flere enn i samme periode i fjor.
I tillegg pådro selskapet seg høye markedsføringskostnader i forbindelse med Amazon Deal of the Day i januar og lanseringen av View Plus i februar.
– Bedre posisjonert enn noensinne
– Med lanseringen av View Plus er vi bedre posisjonert enn noensinne til å oppfylle det økende markedets behov for overvåkning og kontroll av luftkvalitet i skoler, kontorer, hjem og andre bygninger, sier toppsjef Øyvind Birkenes i en kommentar.
Blant enkeltsegmentene hadde Airthings for Business den sterkeste veksten i kvartalet, med 516 prosent til 9,5 millioner kroner. Pro-segmentet steg 45 prosent til 8,3 millioner kroner, takket være et sterkt boligmarked i USA.
Salget i consumer-segmentet falt 8 prosent etter at Amazons nedjustering av lagernivåer skjøv en planlagt ordre til andre kvartal.
Airthings
(Mill. kr) | 1. kv./21 | 1. kv./20 |
Driftsinntekter | 57,5 | 50,3 |
Driftsresultat | (33,4) | (11,4) |
Resultat før skatt | (34,4) | (8,2) |
Resultat etter skatt | (34,4) | (8,3) |
Airthings