<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Firedoblet inntektene – tredoblet tapene

Kahoot firedoblet inntektene, men store utgifter og oppkjøp gjorde at tapene på bunnlinjen tredoblet seg.

Publisert 6. mai 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
LA FREM TALL: Konsernsjef Eilert Hanoa i Kahoot! Foto: Ole Berg-Rusten/NTB
LA FREM TALL: Konsernsjef Eilert Hanoa i Kahoot! Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

KAHOT

Kahoot opplevde en vekst i aktive brukere på 68 prosent sammenlignet med fjoråret – opp til 28 millioner. Antall spill endte opp 28 prosent til 279 millioner med flere enn 1,6 milliarder deltakere – opp 24 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Selskapet fikk en justert EBITDA på 3,7 millioner dollar i første kvartal 2021, mot minus 1 million dollar i samme periode året før.

Driftsresultatet endte i minus 2,8 millioner dollar, mot minus 1,4 millioner i fjor. 

Fakturerte inntekter i perioden var 19,1 millioner dollar, noe som tilsvarer en vekst på 9 prosent fra fjerde kvartal og 195 prosent fra første kvartal 2020.

Kahoots kundebaserte ARR (årlig gjentakende inntekter) var ved utgangen av kvartalet på 69 millioner dollar. Selskapet nådde mer enn 760.000 betalte abonnementer pr. første kvartal, inkludert oppkjøpte enheter. 

Selskapet venter at fakturert omsetning vil overstige 40 millioner dollar i første halvår av 2021, ifølge kvartalsrapporten.

Videre fastholder Kahoot ambisjonen for 2021 om å nå en fakturert omsetning på 90-100 millioner dollar og 1 million betalende abonnementer. Selskapet fastholder også ønsket om å utforske muligheter for en sekundærnotering i løpet av 2021. 

Kahoot

(Mill. USD) 1. kv./21 1. kv./20
Driftsinntekter 16,2 4,2
Driftsresultat -2,8 -1,4
Resultat før skatt -3,5 -1,1
Resultat etter skatt -3,3 -1,1

Kahoot!

  • Globalt, spillbasert læringsplattform med hovedkontor i Oslo. 
  • Selskapet har kunder i privat- og bedriftsmarkedet. Siden oppstart i 2013 har over 5 milliarder spillere spilt på plattformen og har hatt over 20 millioner bedriftsspillere. 
  • Selskapet ble utviklet av Alf Inge Wang, Morten Versvik, Johan Brand og Jamie Brooker ved NTNU i 2012. 
  • Ble priset til 5 milliarder kroner under børsnoteringen i 2019, i dag er markedsverdien over 32 milliarder kroner. 
  • Adm. direktør er Eilert Hanoa.