<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Børskandidat med over 50 prosent vekst

Smartoptics økte omsetningen med 52 prosent i første kvartal, og nylig inngikk selskapet en kontrakt med en stor amerikansk nettverksleverandør. 

Publisert 9. mai 2021 kl. 10.10
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 471 ord
UTVIKLER EGEN TEKNOLOGI: Smartoptics og adm. direktør Magnus Grenfeldt. Foto: Smartoptics

Smartoptics fikk en sterk start på året med en omsetningsvekst på 52 prosent i løpet av årets tre første måneder. Det gjorde at omsetningen endte opp på 10,0 millioner dollar i første kvartal. Mens EBITDA--marginen ble 13,8 prosent, opp fra minus 1,9 prosent i samme periode i fjor.

– Vi har i første kvartal fått svært god uttelling for godt salgsarbeid gjennom 2020 og inn i 2021. Det er spesielt gledelig å se at vi får god respons hos kundene for vår neste generasjons teknologiske løsninger, sier adm. direktør Magnus Grenfeldt i Smartoptics.

Selskapet, som ble grunnlagt i 2006 og har røtter i både det norske og svenske miljøet for telekommunikasjon- og nettverksteknologi, tilbyr optiske nettløsninger og komponenter for den nye generasjonen av åpne nett. I 2016 begynte selskapet å investere i egenutviklet nettverksteknologi. Siden den tid har driftsinntektene vokst årlig med 23 prosent og i 2020 endte inntektene på 34,8 millioner dollar.

Godt posisjonert

Smartoptics inngikk nylig en kontrakt med POST Luxembourg for leveranse av utstyr, programvare og tjenester til det optiske nettverket. I tillegg har de også inngått avtaler med Vapor.io og en stor amerikansk nettverksleverandør de ikke vil navngi ennå.

– Dermed ligger det an til at også 2021 blir et godt år med tanke på vekst og økt lønnsomhet, sier Grenfeldt.

De underliggende markedstrendene er også på hjelpe det Smartoptics. Uavhengige prognoser tilsier 29 prosent vekst i global datatrafikk hvert år de kommende fire årene.

– Vi ser en forrykende vekst i markedet for datatrafikk. Netflix, hjemmekontor, skybasert lagring og internettoppkobling av alle slags gjenstander – fra leketøy og gressklippere til biler og fly – er med på å drive utviklingen. Og det skal fortsette slik i lang tid fremover. Dermed må telekomselskapene og andre infrastrukturselskaper stadig oppgradere med ny kapasitet og bedre teknologi, sier Grenfeldt.

Ifølge Grenfeldt er selskapet godt posisjonert i markedet, ved at størrelsen og bedriftskulturen gjør at de kan manøvrere raskere enn gigantene i bransjen. Dette mener Smartoptics-sjefen har bidratt til at flere små og mellomstore operatører foretrekker dem. 

– Minst like viktig er det at vi de seneste årene har utviklet egen teknologi i form av programvare, maskinvare og service som er mer fremtidsrettede enn det mange tradisjonelle konkurrenter tilbyr. Våre løsninger er rimelige i anskaffelse og drift samt mer fleksible og åpne, sier Grenfeldt og legger til:

– De fleste mellomstore aktørene er blitt slukt av større selskaper, så konkurransen i vårt segment er begrenset. 

Vurderer børsnotering

Hovedaksjonærene Thomas Ramm, Harald Kristofer Berg og Einar Caspersen sitter på til sammen 90 prosent av aksjene. Resten av aksjene er i hovedsak eid av ansatte.

Men i mars annonserte Smartoptics-sjefen at de vurderer notering på Euronext Growth for å finansiere videre vekst.

– En børsnotering er ett av alternativene vi ser på, men det er for tidlig å si noe om eventuell prising og verdsettelse, men vi vokser klart raskere enn alle andre i vår bransje, sa Grenfeldt til Finansavisen i da.