Det norske kommunikasjonsselskapet LINK Mobility kjøper det globale kommunikasjon-som-tjeneste-selskapet Soprano Design for 3,6 milliarder kroner.
Beløpet fordeles mellom 95 prosent nyutstedte aksjer i LINK og 5 prosent som kontantvederlag. 88,7 millioner aksjer vil derfor bli utstedt ved børsstenging. Kursen er satt til 38,65 kroner pr. aksje – drøyt 3,4 milliarder kroner. De siste 161,5 millioner kronene gjøres opp i kontanter.
Term sheet-avtalen verdsetter Soprano til en anslått EV/cash-EBITDA for regnskapsåret 2021 på 19,7 ganger. Transaksjonen ventes sluttført i andre halvår 2021. Soprano driver i både Asia, USA og Latin-Amerika og vil bidra til LINKs strategi om å utvide globalt.
Det er estimert proforma-omsetning på 717 millioner kroner og proforma-EBITDA på 174 millioner kroner til LINKs 2021-regnskap.
Hever guiding
Soprano er basert i Sydney og har over 4.000 selskaper og myndighetsinstanser som kunder verden over. Bransjene sprer seg fra finans til helse, logistikk og læring.
– Vi er entusiastiske for å informere om vår første utvidelse utenfor Europa, sier Guillaume Van Gaver, konsernsjef i LINK, i børsmeldingen.
Richard Favero, konsernsjef i Soprano, mener samarbeidet vil bli godt og understreker at selskapene ikke har noen overlappende markeder.
LINK gjentar guidingen for 2024 på proforma-omsetning på 10 milliarder kroner og 20 prosent organisk vekst på mellom- til lang sikt. Dersom transaksjonen går gjennom økes EBITDA-marginen til 15-17 prosent innen 2024.
Til sammenligning har selskapet nå guidet en margin på 13-15 prosent.