<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går globalt med milliardoppkjøp

Slår på stortrommen og utvider driften til USA, Latin-Amerika og Asia gjennom storoppkjøp.

Publisert 18. mai 2021
Oppdatert 18. mai 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 216 ord
UTVIDER: Investor og gründer Jens Rugseth er styreleder i LINK Mobility.  Foto: Siv Dolmen

 

Det norske kommunikasjonsselskapet LINK Mobility kjøper det globale kommunikasjon-som-tjeneste-selskapet Soprano Design for 3,6 milliarder kroner.

Beløpet fordeles mellom 95 prosent nyutstedte aksjer i LINK og 5 prosent som kontantvederlag. 88,7 millioner aksjer vil derfor bli utstedt ved børsstenging. Kursen er satt til 38,65 kroner pr. aksje – drøyt 3,4 milliarder kroner. De siste 161,5 millioner kronene gjøres opp i kontanter.

Term sheet-avtalen verdsetter Soprano til en anslått EV/cash-EBITDA for regnskapsåret 2021 på 19,7 ganger. Transaksjonen ventes sluttført i andre halvår 2021. Soprano driver i både Asia, USA og Latin-Amerika og vil bidra til LINKs strategi om å utvide globalt.

Det er estimert proforma-omsetning på 717 millioner kroner og proforma-EBITDA på 174 millioner kroner til LINKs 2021-regnskap.

Hever guiding

Soprano er basert i Sydney og har over 4.000 selskaper og myndighetsinstanser som kunder verden over. Bransjene sprer seg fra finans til helse, logistikk og læring. 

– Vi er entusiastiske for å informere om vår første utvidelse utenfor Europa, sier Guillaume Van Gaver, konsernsjef i LINK, i børsmeldingen.

Richard Favero, konsernsjef i Soprano, mener samarbeidet vil bli godt og understreker at selskapene ikke har noen overlappende markeder. 

LINK gjentar guidingen for 2024 på proforma-omsetning på 10 milliarder kroner og 20 prosent organisk vekst på mellom- til lang sikt. Dersom transaksjonen går gjennom økes EBITDA-marginen til 15-17 prosent innen 2024. 

Til sammenligning har selskapet nå guidet en margin på 13-15 prosent.