SmartCraft, som leverer oppdragskritisk programvare til byggebransjen i Norden, annonserer mandag sin intensjon om å utstede nye aksjer i forkant av en notering på hovedlisten på Oslo Børs.
ABG Sundal Collier, Carnegie og Berenberg er tilretteleggere, med de to førstnevnte som såkalt globale koordinatorer.
En børsintroduksjon (IPO) vil ifølge en børsmelding støtte SmartCrafts strategi og vekstplaner, inklusive oppkjøp, investeringer i markedsinitiativer og fortsatt utvidelse av et oppdragskritisk programvaretilbud.
Prislapp: 2,5 milliarder
IPO-en ventes å omfatte utstedelse av nye aksjer for rundt 500 millioner kroner, samt nedsalg fra eksisterende aksjonærer. Provenyet fra utstedelsen av nye aksjer vil bli brukt til å nedbetale nåværende gjeldsforpliktelser og å innløse alle utestående preferanseaksjer i selskapet. Resten vil eventuelt bli brukt til generelle selskapsformål, inklusive oppkjøp.
Tre hjørnestensinvestorer har på visse vilkår forpliktet seg til å tegne aksjer for totalt 437,5 millioner kroner til kurs inntil 17,80 kroner, som tilsvarer en egenkapitalverdi før penger på rundt 2.470 millioner kroner.
Trioen består av Capital World Investors med opptil 237,5 millioner kroner, samt Carnegie Fonder AB og Handelsbanken Fonder AB med 100 millioner kroner hver.
Hovedeier i SmartCraft er det svenske investeringsselskapet Valedo Partners, som kom inn i 2017 og har en eierandel i dag på 67,5 prosent. Bernt Ulstein sitter på 10,7 prosent, gjennom selskapet B. Ulstein AS.
Pengemaskin
Pr. første kvartal 2021 har SmartCraft mer enn 9.000 kunder og over 95.000 brukere. Selskapet omsatte for 196 millioner i 2020 og 59 millioner kroner i første kvartal, med en justert EBITDA (driftsresultat før av- og nedskrivninger) på henholdsvis 81 og 24 millioner kroner.
Selskapet øyner ytterligere marginøkning de kommende årene. Den høye EBITDA-marginen, i kombinasjon med at kundene betaler sine abonnement på forskudd, genererer også god kontantstrøm. I 2020 ble mer enn 100 prosent av EBITDA generert som fri kontantstrøm.
SmartCraft har en rendyrket SaaS-basert forretningsmodell (software as a service), med 93 prosent årlig gjentakende inntekter (ARR). Ved utgangen av fjoråret var ARR 205 millioner kroner. Topplinjeveksten har vært bratt de siste årene, og i perioden 2018-20 økte omsetningen med 71 prosent årlig (CAGR), en vekst som har vært drevet av både organisk vekst og oppkjøp.
Penn og papir
Toppsjef Gustav Line karakteriserer børsnoteringen som en betydelig milepæl på veien til sitt ambisiøse mål om å bli en leder i det over 70 milliarder kroner store markedet for programvare til byggebransjen i Nordvest-Europa.
– Bransjen er en av verdens minst digitaliserte, der selskapene enten bruker enkelt, generisk programvareverktøy eller penn og papir, sier han i en kommentar.
Han understreker at selskapet har høye vekstambisjoner fremover.
– Dette vil gi seg utslag både i organisk vekst, blant annet i form av kryssalg, og flere oppkjøp. Videre konsolidering av bransjen vil skape store verdier både for våre kunder og aksjonærer. Beregninger gjort av analytikere indikerer at markedsmuligheten for oss bare i Norge, Sverige og Finland utgjør rundt 10 milliarder kroner, fortsetter Line.
SmartCraft