<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blar opp 210 mill. for Silicon Valley-selskap

Meltwater kjøper det amerikanske crowdsourcing-selskapet Owler for 24,5 millioner dollar.

Publisert 18. juni 2021 kl. 14.33
Oppdatert 18. juni 2021 klokken 15.46
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 170 ord
NYTT OPPKJØP: Her Meltwaters styreleder og gründer, Jørn Lyseggen. Foto: Iván Kverme

MWTR

Meltwater har inngått en endelig avtale om å kjøpe det Silicon Valley-baserte crowdsourcing-selskapet Owler for 24,5 millioner dollar, opplyser medieovervåkningsselskapet fredag.

Det tilsvarer cirka 210 millioner kroner.

18,9 millioner dollar betales kontant, resten gjøres opp i Meltwater-aksjer.

Oppkjøpet blir Meltwaters tredje siden noteringen på Euronext Growth i desember.

LinkedIn er større

Owler er et bedriftsinformasjonsselskap etablert i 2011 av adm. direktør Tim Harsch og Jim Fowler. Det er i dag nest største nettsamfunn for profesjonelle brukere, bak LinkedIn, med profiler på 14 millioner bedrifter.

– Owler samler inn informasjon som ellers ville vært umulig å finne. Å kombinere dette med innsikten Meltwater henter fra nyheter i sosiale medier vil være til stor nytte for våre 27.000 kunder, sier adm. direktør John Box i Meltwater om kjøpet.

Owlers brukere bidrar med vurderinger av blant annet bedrifters konkurrenter, toppsjefer, bemanning, trender, organisasjonsstruktur, innovasjonsevne og mangfold. Informasjon om inntektsestimater og ansattes tillit deles også. Månedlig deles hundretusener av slike innsikter, opplyses det.

Meltwater venter ikke at Owler-kjøpet vil ha vesentlig innvirkning på estimatene for inntektene inneværende år.