<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solgte Apple-løsninger for 300 mill.

Sarpsborg-baserte Infografikk doblet omsetningen i fjor på å drifte Apple-miljøene til Oslo-baserte mediehus, reklameselskaper og arkitektkontor.

Publisert 4. juli 2021
Oppdatert 6. juli 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 488 ord
GIR GASS: Ole Petter Løvstad, gründer og eier i Infografikk, vil bli hoffleverandør av Apple-produkter til kreative bransjer. Foto: Infografikk

– Det er mer plass til en aktør som oss i markedet, sier Ole Petter Løvstad, daglig leder i Infografikk.

Løvstad er eier og gründer av den Sarpsborg-baserte IT-forhandleren Infografikk gjennom 31 år. 

Etter en pause på 15 år fra lederjobben, returnerte han i 2016 til selskapet som har spesialisert seg på å sette opp og drifte Apple-miljøer i mediehus, arkitektkontorer og kreative bransjer.

I fjor skjøt selskapet fart og doblet omsetningen til 306 millioner kroner. Når Løvstad nå vil ta Infografikk til neste nivå, handler det delvis om å ta selskapet tilbake til røttene.

– Det blir sagt at IT-markedet utvikler seg så fort at man faller av lasset om man ikke henger med. Jeg var ute i 15 år og synes ikke egentlig markedet har endret seg så voldsomt. Det handler fortsatt om relasjoner, forstå hvordan kundene produserer og ha forståelse for risiko med nedetid og hvordan man løser det, sier han.

Satser på kreative og media

Han mener Apple-spesialistens fremtid ligger i mer løsningssalg. Å kunne tilby kundene komplett pakke med leveranse, drift, support og service tilpasset kundenes hverdag.

Etter noen år med jevn vekst, bykset omsetningen fra 156 til 306 millioner kroner samtidig som driftsresultatet ble mer enn doblet til 11 millioner kroner.

– Vi har signert flere større avtaler de seneste årene, og det er primært takket være disse at vi får til denne veksten, sier Løvstad.

Kundelisten inkluderer tungvektere som DNB, Schibsted, The North Alliance og Media Bergen. Til tross for at selskapet holder til i Sarpsborg, holder majoriteten av kundene og selgerne til i Oslo.

Hovedgrunnen til at de har lyktes med strategien, mener Løvstad skyldes tett oppfølging.

– Alle kan konkurrere på pris, men som en mellomstor aktør må man ha noe mer. For vår del har det vært å skreddersy leveransene og løse kundenes utfordringer. Vi henter med budbil samme dag en feil blir meldt inn, finner problemet og reparerer utstyret så fort som mulig, sier han.

TO NYE BUTIKKER: Selskapet har kjøpt to nye butikker som bidrar med 60 millioner på topplinjen neste år. Foto: Infografikk

Kjøpte to butikker

Overskuddet fra fjoråret samt egenkapitalen i selskapet skal brukes til å øke tilstedeværelsen, og ta opp kampen med konkurrenter som Eplehuset og store maskinvareleverandører som Atea.

På tampen av fjoråret kjøpte selskapet to butikker i Kristiansand, som bidrar med 60 millioner på topplinjen.

– Jeg er mer opptatt av bunnlinjen og at vi leverer merverdi. Vi pløyde overskuddet inn i bedriften, slik at vi kan ekspandere og få på plass nye typer løsningssalg og vokse ytterligere, sier han.

Selskapet planlegger å øke antallet ansatte for å ta markedsandeler fremover. Det er også avgjørende at Apple fortsetter å levere produkter som lever opp til kundenes krav til sikkerhet, brukervennlighet og design. Løvstad mener Apples satsing på egne M1-prosessorer og balanse mellom maskinvare og programvare er steg i riktig retning.

Infografikks historie så langt beskrives som konservativ, men nå ønsker Løvstad å satse for fullt.

– Det er moro for en gangs skyld å være all-in.