<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Investerer nær 1 milliard i indisk startup

FedEx Express investerer 100 millioner dollar i det indiske logistikkoppstartsselskapet Dehlivery.

    Publisert 18. juli 2021 kl. 10.19
    Oppdatert 18. juli 2021 klokken 15.42
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 311 ord
    EKSPANDERER: Fraktselskapet FedEx investerer i indisk startup innenfor logistikk for å ekspandere og øke tilstedeværelsen i Sør-Asia. Foto: NTB

    FedEx Express, et datterselskap av logistikkgiganten FedEx, investerer 100 millioner dollar i det indiske oppstartsselskapet Dehliery, som en del av sin ekspansjon og tilstedeværelse i Sør-Asia, skriver Techcrunch. Det tilsvarer nesten 900 millioner norske kroner. 

    Investeringen kommer mindre enn to måneder etter at oppstartsselskapet, som er verdsatt til 3 milliarder dollar, sikret 277 millioner dollar i forkant av en første børsnotering i de kommende kvartalene.

    En del av avtalen er at selskapene vil inngå en langsiktig, kommersiell avtale. FedEx Express skal fokusere på internasjonal eksport og importtjenester til og fra India. Delhivery skal i tillegg til FedEx selge FedEx Express' internasjonale produkter og tjenester i det indiske markedet og tilby hente- og leveringstjenester i India.

    Startet som matlevering

    Dehlivery starter som et matleveringsselskap, men er senere blitt et fullverdig logistikkselskap i over 2.300 indiske byer.

    Plattformen forbinder sendere, agenter og lastebilførere som tilbyr veitransportløsninger. Oppstartsselskapet sier at plattformen effektiviserer ressursutnyttelsen og sørger for døgnoperasjoner, skriver Techcrunch.

    Analytikere i Bernstein mener Indias logistikkmarked er preget av dårlig planlegging og prognoser for etterspørsel og tilbud som øker transportkostnadene samt faren for tyveri, skader og forsinkelser. De mener denne digitaliseringen er helt avgjørende for å takle ineffektiviteten i den indiske logistikkindustrien som lenge har tynget nasjonaløkonomien.

    Et stort logistikkmarked

    Dehlivery uttaler at de har levert over en milliard ordrer, jobber med Indias største e-handelsselskaper og ledende bedrifter og har jobbet med over 10.000 kunder. Selskapet organiserer virksomheten slik at den siste delen av leveransen tildeles transportører i et område som aldri overstiger to kvadratkilometer, slik at de kan foreta flere leveranser om dagen for å spare tid.

    Det totale adresserbare markedet for logistikk i India er over 200 milliarder dollar, sier en analytiker fra Bernstein. Delhivery sa  i fjor at de planlegger å investere over 40 millioner innen to år for å utvide og øke sin flåtestørrelse i møte med den økende etterspørselen etter bestillinger ettersom flere folk handler på nett under coronapandemien.