<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Halvledermangel vil fortsette i 2022

Den tyske bilprodusenten Daimler AG tror den globale mangelen på halvledere vil fortsette i 2022.

    Publisert 21. juli 2021 kl. 11.28
    Oppdatert 21. juli 2021 klokken 14.21
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 221 ord
    HALVMANGEL: Ola Källenius konsernsjef i Daimler tror mangelen på halvledere vil fortsette i 2022. Foto: Daimler

    Daimler AG – som står for produksjonen av blant annet Mercedez-Benz – kuttet i år tilbake på produksjonen på grunn av halvledermangelen, melder Reuters

    Mangelen kommer som følge av at etterspørselen etter biler har skutt i været etter den økonomiske innhentingen etter pandemien. Det presser opp prisene på nye og brukte biler – spesielt når varelagerene krymper.

    Ifølge en beregning utført av konsulentselskapet AlixPartners har den globale chipmangelen kostet bilbransjen til sammen 110 milliarder dollar i 2021. Daimler har produsert biler som venter på halvledere for å kunne ferdigstilles.

    – Vi har noen uferdige biler, men vi kan ikke la denne ballongen blåse ut av proporsjoner, sa adm. direktør i Daimler, Ola Källenius.

    Dette er halvledere

     
    • Halvledere er en gruppe stoffer som leder elektrisk strøm dårligere enn metalliske ledere, som kobber, men bedre enn isolatorer, som glass.
    • Bruk av halvledere danner grunnlaget for hele den moderne mikroelektronikken.
    • Halvledermateriale inngår som en nødvendig bestanddel i komponenter som dioder og transistorer.
    • I mikroelektronikk er det vanlig at svært mange, opptil flere millioner enkeltkomponenter lages i samme brikke av monokrystallinsk halvleder, vanligvis i silisium.

    Konsernsjef for Intel Corp, Pat Gelsinger, mener det kan ta flere år før den globale mangelen på halvledere er løst.

    – Selv om næringen har tatt skritt for å håndtere begrensninger på kort sikt, kan det fortsatt ta et par år for økosystemet å løse mangel på støperikapasitet, underlag og komponenter, sier Gelsinger.