<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Xiaomi solgte flere telefoner enn Apple og Samsung i juni

Xiaomi var verdens største telefonprodusent i juni, etter at corona førte til en delvis nedstenging av Samsungs produksjon i Vietnam.

Publisert 6. aug. 2021
Oppdatert 6. aug. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 231 ord
Article lead
lead
LEDER: Den kinesiske telefonprodusenten Xiaomi solgte flere telefoner enn Samsung og Apple i juni, ifølge CNBC. Her grunnlegger og CEO  Lei Jun. Foto: Jason Lee/Reuters/NTB
LEDER: Den kinesiske telefonprodusenten Xiaomi solgte flere telefoner enn Samsung og Apple i juni, ifølge CNBC. Her grunnlegger og CEO  Lei Jun. Foto: Jason Lee/Reuters/NTB

Det kinesiske telefonselskapet Xiaomi solgte flere telefoner enn både Apple og Samsung i juni.

Det skriver CNBC fredag, som viser til tall fra Counterpoint.

Salgene skal ha økt med 26 prosent mot måneden før, der selskapet solgte 17,1 prosent av det globale markedet, mot Samsungs 15,7 og Apples 14,3 prosent.

I løpet av andre kvartal endte selskapet som verdens nest største telefonprodusent, rett bak Samsung.

Analytikerne fra Counterpoint skal ha pekt på en coronabølge i Vietnam som mulig årsak, ettersom Samsungs produksjon sannsynlig ble påvirket av denne i juni. Samsung har selv meldt at produksjonen er hindret som følge av nedstengninger av fabrikker i landet.

Counterpoint mener trenden kan være midlertidig, og at Samsung vil ta tilbake topplasseringen når virusspredningen roer seg.

Fyller hullet fra Huawei

«Helt siden Huaweis tilbakegang begynte, har Xiaomi gjort en konsekvent og aggressiv innsats for å fylle hullet som skapes av denne nedgangen,» uttalte forskningssjef Tarun Pathak i Counterpoint ifølge CNBC. Han la til at Xiaomi har ekspandert i Huaweis eldre markeder som Kina, Europa, Midtøsten og Afrika.

Huawei på sin side så et inntektsfall på 30 prosent i løpet av første halvdel av 2021.

Selskapet, som ble satt på USAs svarteliste i 2019, meldte imidlertid av profittmarginene steg fra 0,6 til 9,8 prosent som følge av effektivisert produksjon.

Huaweis styreleder Eric Xu uttalte ifølge CNBC at selskapets mål nå er «å overleve, og å gjøre det på en bærekraftig måte».