– Målet er å bli verdensledende

Idekapital-partner Kristian Øvsthus satser 40 millioner på prop tech. – Vi gjør aldri en investering uten å se for oss tigangeren. Dette kan bli et gigantisk selskap, sier han.

Publisert 8. okt. 2021 kl. 16.54
Oppdatert 11. okt. 2021 klokken 11.05
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 780 ord
EIER BUTIKKEN: Jon Amdahl Martinsen skaffet Marketer inntekter før de skaffet investorer. Det har gjort at gründerne fortsatt eier 60 prosent. Foto: Marketer Technologies

Amir Habhab, Thomas Meyer og Jon Amdahl Martinsen startet med Facebook-markedsføring for restauranter, hundefrisører og advokater uten å lykkes. Så laget de en automatisert løsning for markedsføring av boliger, og nå bidrar Marketer på nesten halvparten av alle boligsalgene i Norge, og slår seg opp i store deler av verden.

– Vår teknologi finner hvem de potensielle kjøperne er, og hjelper til med å få dem på visning og oppnå høyest mulig pris, sier adm. direktør Amir Habhab i Marketer.

Kundene er eiendomsmeglere, og nå har selskapet fått Mexicos største eiendomsmegler på kundelisten med 80.000 boligtransaksjoner i året.

– Å nå 40 prosent markedsandel i USA er ikke realistisk, men målet er at Marketer skal brukes i stor en andel av boligsalgene i landene vi opererer, og det er mange land.

VARSLER STORE EMISJONER: – Målet er å bli verdensledende, som vil kreve store investeringer, sier gründer Amir Folkestad Habhab. Foto: Marketer Technologies

– Kan bli gigantisk

Idekapital skyter nå inn 40 millioner kroner i Marketer i en emisjon som priser selskapet til 700 millioner kroner før penger. Det er opp fra 600 millioner, som var prisingen da selskapet i juni hentet 100 millioner fra Innovasjon Norge samt andre investorer.

– Det har skjedd mye i Marketer på kort tid, og selskapet har fått et lass nye kunder som i all hovedsak er internasjonale. De har bevist at de kan skalere internasjonalt som rettferdiggjør høyere prising, sier partner Kristian Øvsthus i Idekapital.

– Hva vil dere ha ut av investeringen?

– Idekapital gjør aldri investeringer uten en plausibel vei til å nå tigangeren. Vi har et perspektiv på at Marketer kan bli et gigantisk selskap ved å ta posisjoner internasjonalt. Da er det bare å regne baklengs for hva som må til for at vi skal få tigangeren. Det blir et stort beløp.

– Vi tror Marketer kan bli såkalt «Unicorn», for det er det ikke mange unge techselskaper som har kommet så langt på så kort tid. Det handler om at de fra starten har hatt en proaktiv og prof holdning til salg. De har klart å selge produkt fra dag 1 og har god fart.

Mål: Verdensledende

Øvsthus understreker at de har gransket selskapet grundig.

– Vi har snakket med en tredel av kundene, gjort omfattende markedsundersøkelser og dykket ned i pipeline som har gitt gode svar. Omsetningsmålene er fundamentert i signerte kundeavtaler som vil gi inntekter fremover, mange kunder som er nær å signere og en imponerende sales pipeline, og ikke minst et gigantisk marked i stor endring.

– Vi tror Marketer kan bli verdt flerfoldige milliarder hvis de lykkes internasjonalt.

SER ÉN MILLIARD DOLLAR: – Vi tror Marketer kan bli såkalt «Unicorn», for det er det ikke mange unge techselskaper som har kommet så langt på så kort tid, sier Idekapital-partner Kristian Øvsthus. Foto: Iván Kverme

Men det vil kreve kapital.

– Målet er å bli verdensledende som vil kreve store investeringer. Da er det naturlig med flere emisjoner og sikkert store emisjoner også de neste årene. Vi vil sikkert gå internasjonalt i neste fase.

Før Idekapitals inntreden er det investert 100 millioner kroner i selskapet. Likevel har gründerne klart å holde på 60 prosent eierskap, og 70 prosent av stemmene.

– Vi har hatt fokus på salg, og fått inn kunder, hvilket har redusert behovet for kapital, så første emisjon ble gjort først i 2018, sier Habhab.

Tidligere har selskapet snakket om børsnotering i 2022. Det er ikke lenger like aktuelt.

– Børsnotering var sannsynlig da Euronext Growth virket attraktivt. Vi skal ikke utelukke det, men mest sannsynlig er det å gå videre med en stor internasjonal ventureinvestor, sier Habhab.

– En sinnssyk mulighet

Emisjonspengene skal brukes til internasjonal vekst via salgsoperasjon i utlandet samt produktutvikling med fokus på nybygde boliger. I dag har selskapet 100 ansatte, hvorav en tredel er i utlandet. Selskapet har i år en netto omsetning på 50 millioner kroner etter fratrekk for varekost til ulike reklamekanaler.

– Vi skal minst doble omsetningen neste år, men det viktige er hvor vi er om tre til fem år, og da skal vi kopierer det vi har fått til på bruktbolig i Norge til nybolig, og også i andre land.

– Digitalisering av eiendomsbransjen har speedet opp gjennom corona, og vi ser at folk kjøper nye boliger digitalt i 100 prosent av tilfellene. Derfor er utbyggernes nettsider like viktig for dem som for en nettbutikk. Det er en sinnssyk mulighet til å gjøre massive forbedringer. En utbygger som selger 300 boliger til 5 millioner i snitt, omsetter 1,5 milliarder. Det er på nivå med en stor nettbutikk. Da handler det om å optimalisere kjøpsreisen og å konvertere 1 prosent flere kjøpere eller selge 10 prosent raskere.

– Når meglerne og utbyggerne ser på resultatene dette genererer gjennom redusert omsetningstid og økt salgspris har vi fått stor interesse fra utlandet, sier Habhab.