– Vi har gått fra fem til 30 ansatte på et år. Veksten på hardware-siden har vært formidabel, men enda mer spennende har veksten på software-siden vært, sier Jens Petter Wilhelmsen, gründer og daglig leder i Sweet Tech.
Selskapet produserer «The Handy», en masturberingsmaskin for menn som også kan kobles opp til interaktive online-tjenester.
Finansavisen kunne i november 2020 fortelle om enorm etterspørsel i Norge og internasjonalt.
15.000 enheter var solgt, og selskapet hadde hentet 3,1 millioner kroner fra norske menn og kvinner gjennom et folkefinansiert lån fa folkefinansieringstjenesten FundingPartner.
På et par minutter ble lånet fulltegnet av over 180 investorer, rundt 30 prosent av dem kvinner.
Sweet Tech
(Mill. kr) | 2020 | 2019 |
Driftsinntekter | 15,3 | 0,9 |
Driftsresultat | −0,8 | −0,7 |
Resultat før skatt | −0,8 | −0,8 |
Årsresultat | −0,8 | −0,8 |
Eiere: Nicolay Antonio Bang, Alexander Bjørkmann, Jens Petter Wilhelmsen (29 % hver), Lars Erik Karlsen (5 %), Brinck & Vaabensted Aps (8 %). |
– Utrolig spennende
– Det har vært et utrolig spennende år. Vi har 17 nasjonaliteter ansatt, og vi har gått fra et lite kontor ved Youngstorget til å ha nye lokaler i Torggata, sier han.
Nå skal Wilhelmsen & co ha en finansieringsrunde på mellom 8 og 12 millioner kroner i Sweet Tech. Wilhelmsen vi ikke opplyse verdsettelsen nå, men etter det Finansavisen erfarer ligger den over 90 millioner kroner, som var nivået ved forrige kapitalrunde.
I januar reiser Wilhelmsen og fire kolleger til Consumer Electronics Show i Las Vegas. Den friske vekstkapitalen skal blant annet finansiere selskapets USA-satsing.
Målet han kunngjorde for et år siden var 60.000 solgte produkter i 2021, hvorav mesteparten av veksten skulle skje internasjonalt.
Selskapet har solgt over 50.000 eksemplarer av «The Handy» siden lanseringen.
– Grunnet forsinket levering fra Kina blir ikke fasiten for 2021 helt i tråd med fjorårets ambisjon, men vi er veldig fornøyde likevel, sier han.
– Har tro på caset
– Vi er allerede i samtaler med både industrielle og finansielle investorer. Investorene har tro på caset, men en investering i sex tech krever modning, sier Wilhelmsen.
Selskapet jobber for å bryte ned tabuer og forestillinger hva et sexleketøy er.
«Everybody masturbates», er første overskrift i investor-pdfen Wilhelmsen har laget.
Der ser vi også portrettbilder av mannskapet som jobber for å videreutvikle verdens beste «penis oriented interactive stroker».
Selskapet ble grunnlagt i 2018 av Jens Petter Wilhelmsen, Alexander Bjørkmann og Nicolay Bang.
Gründerne har bakgrunn fra Arkwright Consulting, Forsvaret og Kongsberg Gruppen
.Bjørkmann bor i Oslo med kjæreste og er kybernetikkingeniør som jobbet med fjernstyrte våpensystemer før han ble gründer i sex tech sammen med Wilhelmsen.
Også Wilhelmsen oppgir å ha kjæreste, samt bakgrunn fra corporate finance og management consulting.
Leverer dobling i år
– Svarer investorene at de ikke vil bli assosiert med Sweet Tech eller stå inne for produktet?
– Jeg har aldri opplevd at det har vært svaret. Fra de profesjonelle venture-aktørene kan utfordringen være at denne type investering ikke er innenfor deres mandat, sier Wilhelmsen.
– Hadde selskapet hatt samme progresjon og drevet med noe annet, tror jeg oppmerksomheten og interessen rundt caset hadde vært større fra det profesjonelle venture-miljøet, legger han til.
Selskapet får i år en omsetning på mellom 28 og 30 millioner kroner, mens resultatet ligger blir omtrent 10 millioner kroner i minus.
I Wilhelmsens investorpresentasjon peker pilene oppover. Det gjelder både hardware-salg, online-pålogginger og API-enabled ARR.
Software-delen handler om at brukeren kan nyte inspirerende videoer, spill eller fjernstyre enheten, mens The Handy tar seg av arbeidet.
– I fremtiden vil selskapet også kunne levere en større bredde av tjenester på plattformen relatert til seksuell helse og utdanning. Mulighetene, og ikke minst behovet, er enormt, sier Wilhelmsen.
Bare i oktober leverte plattformen 400.000 online-runder, og veksten fortsetter i takt med flere solgte hardware produkter.
– Hvilken effekt har dere av at corona har stengt utelivet og sendt alle på hjemmekontor?
– Da corona kom i mars 2020 hadde vi kanskje tre-fire salg hver dag fra egen hjemmeside, og deretter gikk salget bare én vei. Corona har nok åpnet opp for å bruke denne typen leketøy i tillegg til interaktive opplevelser, svarer han.