<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Zaptec kutter bruk av Z-logo alene

Da Zaptec kjørte annonsekampanje med sin Z-logo kun få sider bak omtale av Russlands Z ble det bråk. Zaptec-sjefen tar umiddelbart grep.

Publisert 11. mars 2022
Oppdatert 13. mars 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 406 ord
TAR GREP: Finansdirektør Kurt Østrem i Zaptec toner ned Z-logoen i alle kampanjer, og fjerner umiddelbart markedsføringen av Z-en alene.  Foto: Zaptec

– Vi vil nedtone bruken av Z-en og ikke bruke den alene i markedsføringen. I noen tilfeller har vi brukt Z-en alene. Det har vi nå gitt beskjed om at vi umiddelbart lar være. Vi vil fortsette å bruke logoen i sin helhet som den er. Det er ikke en Z alene, men logomerke med teksten Zaptec, sier finansdirektør Kurt Østrem i Zaptec til Finansavisen.

– Hvis Z-en blir et symbol på lik linje med hakekorset vil vi klart revurdere situasjonen. Vi gjør ikke noe overilt, men vi ønsker ikke å bli identifisert med den andre Z-en, sier Østrem tydelig.

– Vi kan ikke gjøre annet enn å ta avstand fra krigen.

Uheldig annonsekampanje

– Hva er tidsperspektivet for en eventuell endring?

– Dette dukket opp i går, og vi tar det selvfølgelig på største alvor. Det er ikke vi som har plagiert russerne. Dette var umulig å vite i 2012 da denne logoen ble valgt, men hvis logoen blir et symbol på grusomhetene, ønsker vi selvsagt ikke å bli forbundet med det.

Det var Aftenposten som hadde omtalen av russernes Z-symbol over sidene 22 og 23 i avisen torsdag 10. mars. På side 31 trykket de en helsides annonse for Zaptec med en svært tydelig Z.

SAMMENTREFF: Aftenposten omtalte Z-symbolet på sidene 22 og 23, og trykket Zaptec-annonsen på side 31 i avisen torsdag. Foto: Finansavisen

– Vi kommer ikke til å dytte frem Z-en slik situasjonen er i dag selv om Z er en del av alfabetet. Vår logo er et logomerke kombinert med ordet Zaptec, og vi må bruke tid på dette.

Støtte til Ukraina

– Vi har donert bidrag til humanitære organisasjoner som støtter Ukraina.

– Som følge av Z-en?

– Vi skulle støtte uansett. Det handler om å vise overfor ansatte at vi bryr oss. Det er sikkert en rekke andre selskaper som også har en Z i navnet. Vi kan ikke gjøre annet enn å tone ned.

– Hva vil en slik endring koste?

– Det er underordnet. Hvis vi blir relatert til Russland er kostnaden underordnet.

Østrem forteller at logoen ble født i 2012.

– Vi heter Zaptec med Z, og designbyrået har opp gjennom årene hatt ulik farge og form på den.

Zaptec produserer i dag elbilladere, men startet med å lage høyspenttransformatorer som bidro til at man kunne sette opp og ned spenningen.

– Dette ble kalt for å «zappe» som for oss betyr å bore ved hjelp av høyspenttransformator som lager høyspentlyn som gir plasmaeffekt i både stein og vann. Vi begynte med elbilladere tilbake i 2014.