<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Baby-Tesla» debuterer på børs tirsdag – verdsatt til 20 mrd.

– Hvis du syns Tesla var bra, bør du se på oss, sier grunnleggeren av selskapet.

Publisert 9. apr. 2022
Oppdatert 9. apr. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 290 ord
PÅ BØRS: Gogoro lar brukerne hente batterier fra ladetavler og bytte ut det gamle i el-scooterne sine. Foto: Bloomberg

Gogoro, en taiwansk el-scooter-startup, går på børs på Wall Street tirsdag gjennom SPAC'en Poema Global – et skallselskap.

Avtalen verdsetter selskapet til rundt 2,35 milliarder dollar – over 20 milliarder kroner. Sist verdsettelse kom tilbake i 2017. Den gang var selskapet verdt 6,9 milliarder kroner. 

Selskapet er støttet av blant andre Al Gore og en av Apples største leverandører og har fått tilnavnet Baby-Tesla.

– Hvis du syns Tesla var bra, bør du se på Gogoro, sier Horace Luke, grunnleggeren av selskapet.

SPAC

Et skallselskap der hensikten er å hente kapital og børsnotere selskapet før det gjøres oppkjøp av ett eller flere selskaper til SPAC-en. Fordi selskapet allerede er børsnotert, unngår man å bruke tid på noteringsprosessen.

Har vært et svært populært redskap i USA det seneste året. For eksempel ble det norske batteriselskapet Freyr børsnotert i USA på denne måten, gjennom SPAC-en Alussa Energy.

– Elektrifiseringen av transportnæringen, spesielt med Tesla som leder veien, gir oss god medvind.

Taipei-baserte Gogoro har hentet minst 2,9 milliarder kroner i kontanter gjennom avtalen, og vil handle under tickeren GGR.

Batteribytte

Selskapet ble grunnlagt i 2011 av Luke, en selvutnevnt «gal forsker», som tidligere jobbet som strategiansvarlig for Xbox i Microsoft. Gogoro selger el-scootere og abonnement til batteribyttenettverket sitt.

Tusenvis av batteristasjoner er plassert rundt omkring i byer og brukerne kan enkelt bytte batterier i løpet av få minutter.

Taiwan er det største markedet dere Gogoro sier de gir strøm til 97 prosent av alle elektriske tohjulinger. Kina, India og Sørøst-Asia er hovedprioriteringene med ekspansjonen. 

– Partnerne er avtalt. Teknologien er satt opp, sier Luke.

En av partnerne er Hero Moto som er en av verdens største produsenter av motorsykler og mopeder. Gogoro har inngått partnerskap med selskapet i India – en mastodont i tohjulingmarkedet. I Kina har selskapet inngått samarbeid med Dachangjiang Group og Yadea.