<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig inntektsvekst

StrongPoint vokser som et uvær og i første kvartal endte omsetningen opp 21 prosent. Uten komponentmangel kunne veksten vært enda høyere. 

Publisert 28. apr. 2022
Oppdatert 28. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 227 ord
Article lead
lead
VOKSER: StrongPoint fikk en tosifret omsetningsvekst i første kvartal. Foto: Ivan Kverme

STRO

StrongPoint fikk en omsetning på 301 millioner kroner i første kvartal, opp 21 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Topplinjeveksten er ekstremt til tross for ufordelaktig valutakurser og komponentmangel. Hadde det ikke vært for de utfordringene hadde veksten vært på 30 prosent, sier konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint.

Retailteknologiselskapet fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 12 millioner kroner, mot 14 millioner kroner året før. 

– Etterspørsen etter retailteknologi og StrongPoints løsninger fortsetter å være sterk. Første kvartal viser at løsninger for butikkproduktivitet er høy og utfordrende komponenttilgang holder tilbake enda større vekst. Bak kulissene er netthandelstilbudet vårt kontinuerlig forbedret med maskinvare- og programvareforbedringer, samt betydelig opptrappingsinvesteringer i salgs- og markedsføringsressurser, sier konsernsjefen i en børsmelding.

StrongPoint

(Mill. kr) 1. kv./22 1. kv./21
Driftsinntekter 300,7 249,3
EBITDA 11,5 13,6
Resultat før skatt 3,5 8,6
Resultat etter skatt 3,2 8,3

Snuoperasjon i Spania

Ifølge Tveraabak har StrongPoint gjort en snuoperasjon i Spania, hvor selskapet har slitt lenge med svak lønnsomhet.

– Jeg er glad for å informere at topplinjeveksten der var på mer enn 50 prosent med nær break-even resultater i første kvartal. Fremtiden er fortsatt lovende og jeg er trygg på suksess i vår fremtid. Nå som flere og flere retailere oppdager løsningene våre er jeg optimistisk for at vi skal nå våre strategiske ambisjoner for 2025, sier han.

 I 2025 er målet til StrongPoint en omsetning på 2,5 milliarder kroner og EBITDA-marginer på mellom 13 og 15 prosent.

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.15