StrongPoint fikk en omsetning på 301 millioner kroner i første kvartal, opp 21 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Topplinjeveksten er ekstremt til tross for ufordelaktig valutakurser og komponentmangel. Hadde det ikke vært for de utfordringene hadde veksten vært på 30 prosent, sier konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint.
Retailteknologiselskapet fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 12 millioner kroner, mot 14 millioner kroner året før.
– Etterspørsen etter retailteknologi og StrongPoints løsninger fortsetter å være sterk. Første kvartal viser at løsninger for butikkproduktivitet er høy og utfordrende komponenttilgang holder tilbake enda større vekst. Bak kulissene er netthandelstilbudet vårt kontinuerlig forbedret med maskinvare- og programvareforbedringer, samt betydelig opptrappingsinvesteringer i salgs- og markedsføringsressurser, sier konsernsjefen i en børsmelding.
StrongPoint
(Mill. kr) | 1. kv./22 | 1. kv./21 |
Driftsinntekter | 300,7 | 249,3 |
EBITDA | 11,5 | 13,6 |
Resultat før skatt | 3,5 | 8,6 |
Resultat etter skatt | 3,2 | 8,3 |
Snuoperasjon i Spania
Ifølge Tveraabak har StrongPoint gjort en snuoperasjon i Spania, hvor selskapet har slitt lenge med svak lønnsomhet.
– Jeg er glad for å informere at topplinjeveksten der var på mer enn 50 prosent med nær break-even resultater i første kvartal. Fremtiden er fortsatt lovende og jeg er trygg på suksess i vår fremtid. Nå som flere og flere retailere oppdager løsningene våre er jeg optimistisk for at vi skal nå våre strategiske ambisjoner for 2025, sier han.
I 2025 er målet til StrongPoint en omsetning på 2,5 milliarder kroner og EBITDA-marginer på mellom 13 og 15 prosent.