Philips fikk et resultat etter skatt (fra videreført virksomhet) på minus 24 millioner euro i andre kvartal, og snudde dermed fra pluss 65 millioner euro i samme periode i fjor.
Driftsinntektene gikk 4.230 til 4.177 millioner euro, mens sammenlignbart salg falt 7 prosent hovedsakelig grunnet flaskehalser i forsyningskjeden og corona-nedstengninger i Kina.
Justert EBITA-resultat falt fra 532 til 216 millioner euro, og marginen fra 12,6 til 5,2 prosent.
Analytikerkonsensus pekte ifølge Bloomberg mot 348 millioner euro i justert EBITA av inntekter på 4.230 millioner euro.
Senker guiding
Samtidig senker elektronikkjempen sin 2022-guiding fra 3-5 til 1-3 prosent vekst i sammenlignbart salg, mens EBITA-marginen estimeres til 10 prosent. I 2021 kom EBITA-marginen inn på 12 prosent.
Philips karakteriserer ordreboken som sterk, og sammenlignbar ordreinngang steg 1 prosent fra fjorårets andre kvartal. Innbakt i tallene er da en negativ Kina-effekt på 5 prosentpoeng.
For perioden 2023-25 ser Philips en gjennomsnittlig vekst i sammenlignbart salg på 4-6 prosent, en justert EBITA-margin på 14-15 prosent og en fri kontantstrøm på rundt 2 milliarder euro i 2025.
Markedet liker ikke budskapet fra selskapet, og sender aksjen ned over 10 prosent på Amsterdam-børsen.