<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fusjon godkjent mellom Vipps og MobilePay

Det nye konsernet er forventet å bli en realitet fra 1. november 2022, opplyser selskapene.

Publisert 21. okt. 2022
Oppdatert 21. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 285 ord
Article lead
lead
Vipps-sjef Rune Garborg (t.v.) og MobilePay-sjef Claus Bunkenborg. Vipps

Fusjonen mellom Vipps og MobilePay er godkjent av EU-kommisjonen, melder Vipps i en melding fredag.

«Det betyr at de to ledende digitale lommebøkene i Norge, Danmark og Finland blir slått sammen til én nordisk utfordrer i det internasjonale betalingsmarkedet. Det nye konsernet er forventet å bli en realitet fra 1. november 2022», står det i meldingen.

– Vipps og MobilePay har begge revolusjonert måten folk i Norge, Danmark og Finland sender og mottar penger på. Sammen blir vi en betydelig utfordrer blant de største lommebøkene i Europa, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

Få endringer for kundene

Første steg er å samle begge lommebøkene på Vipps sin app, med lokale tilpasninger og merkevarer.

– Arbeidet med å bygge én felles plattform starter nå, så for forbrukerne og bedriftene som bruker våre tjenester, vil det bli små endringer med det første, men vi lover at Vipps MobilePay vil bruke våre nye muskler til å investere i enda bedre og enklere løsninger, sier Garborg.

Vipps-sjef Rune Garborg blir konsernsjef for det nye selskapet, MobilePay-sjef Claus Bunkenborg trer inn i konsernledelsen som leder for ny vekst. DNB-sjef Kjerstin Bråthen vil være styreleder.

De norske bankene som står bak Vipps vil eie 72,2 prosent av det nye selskapet, og Danske Bank vil eie 27,8 prosent, opplyses det.

11 millioner forbrukere

Til sammen vil Vipps og MobilePay ha nærmere 11 millioner forbrukere. Når fusjonen er gjennomført vil det nye konsernet ha over 650 ansatte i Finland, Danmark, Litauen og Norge – med hovedkontor i Oslo.

– Nå melder vi oss på i kampen om å lage de enkleste og mest kundevennlige løsningene i Europa. Sammenlignet med de globale gigantene er vi fortsatt små, men vi opplever at både folk, bedrifter og myndigheter heier på en trygg og sterk aktør i Norden, sier Vipps-sjefen.