SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.15
StrongPoint fikk et resultat etter skatt på 8,0 millioner kroner i tredje kvartal, og snudde dermed fra et minusresultat på 0,3 millioner kroner i samme periode i fjor.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) steg fra 8,0 til 20,7 millioner kroner, og inntektene steg 76 prosent fra 196,4 til 345,9 millioner kroner. Nylig oppkjøpte Air Link Group bidro med 110 millioner kroner til topplinjen, slik at StrongPoint klarte en organisk topplinjevekst på 20 prosent.
Komponentmangel
– I vanskelige økonomiske tider vil folk alltid handle dagligvarer, noe som er grunnen til at det å betjene dagligvaremarkedet er så nært sikkerhet som det går an å komme. Dette er tydelig i resultatene våre, sier en strålende fornøyd konsernsjef Jacob Tveraabak i en kommentar.
– Uten komponentmangel ville vi ha generert inntekter på ytterligere 15 millioner kroner i kvartalet, og valuta hadde negative 9 millioner kroner i effekt på salget. (...) Vår organiske topplinjevekst ble drevet av mer effektive, interne løsninger, fortsetter han.
Øyner 2,5 milliarder
Selskapet gjentar sitt inntektsmål på 2,5 milliarder kroner og 13-14 prosent EBITDA-margin for 2025.
I 2021 omsatte StrongPoint for 981 millioner kroner, en omsetning som nesten er tangert allerede etter tre kvartaler i 2022: 967 millioner kroner.
StrongPoint
(Mill. kr) | 3. kv./22 | 3. kv./21 |
Driftsinntekter | 345,9 | 196,4 |
Driftsresultat (EBIT) | 10,2 | 1,4 |
Resultat før skatt | 9,9 | -0,5 |
Resultat etter skatt | 8,0 | -0,3 |