<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Kan kjøpe kvalitet på børs til betydelig rabatt

Ny Viking Venture-struktur skal jakte B2B-programvareselskaper i vekst med stort internasjonalt potensial. Første investering er gjort.

Publisert 8. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 292 ord
SER MULIGHETER: Viking Venture, der Erik Fjellvær Hagen er managing partner. Foto: Iván Kverme

Viking Venture har satt opp en egen struktur for å investere i børsnoterte B2B-programvareselskaper i Norden, opplyste managing partner Erik Fjellvær Hagen i Viking Venture til TDN Direkt mandag. 

De tar sikte på å bygge en eierposisjon på 10-15 prosent i starten, med ønske om å passere 30 prosent over tid.

Første investering er gjort

Mandatet for strukturen som er satt opp er ifølge Hagen det samme som alltid.

– Vi ser etter B2B-programvareselskaper i vekst med stort internasjonalt potensial som har programvare som støtter kritiske arbeidsprosesser hos kundene. Vi har allerede gjort vår første investering, men den er konfidensiell siden vi fortsatt bygger eierposisjon i selskapet, sier han.

Ifølge Hagen er Viking Ventures verktøykasse for å bidra til økt vekst og lønnsomhet i B2B-programvareselskaper like anvendelig på børsnoterte som private selskaper, og den tenker de å bruke aktivt.

– Vi blir svært positivt mottatt når vi tar kontakt med selskapene og er ønsket inn i styrene for å bidra aktivt med å skape verdier til beste for alle aksjonærene, sier han til TDN Direkt.

– Betydelig rabatt på børs

Ved store markedskorreksjoner, som den vi er inne i nå, endres verdsettelsen av børsnoterte selskaper umiddelbart, mens verdsettingen i det private markedet typisk henger 6-12 måneder etter, mener Viking Venture-sjefen.

– Vi kan nå kjøpe andeler i børsnoterte kvalitetsselskaper til betydelig rabatt, noe vi vurderer som meget attraktivt, sier han.

Ser man på det underliggende markedet for programvare er det fortsatt meget sterkt, ifølge Hagen.

– Våre selskaper vokser i snitt over 40 prosent årlig. Med økende kostnader på arbeidskraft er behovet for digitalisering muliggjort av programvare om mulig enda større. Vi tror derfor markedet for B2B-programvare vil holde seg meget sterkt i overskuelig framtid og ser meget gode muligheter for betydelig avkastning framover, sier han.

(TDN Direkt)