<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjempeoppkjøp i fare

Amerikanske konkurransemyndigheter tar opp kampen mot Microsoft og vil blokkere oppkjøpet av Call of Duty-produsent Activision Blizzard.

Publisert 24. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 310 ord
Article lead
lead
UTFORDRES: Microsoft, ledet av Satya Nadella. Foto: NTB

I januar i år ble det kjent at Microsoft ville kjøpe spillprodusenten Activision Blizzard for 95 dollar pr. aksje i en kontanttransaksjon verdsatt til 68,7 milliarder dollar.

Onsdag kveld kom derimot meldingen om at konkurransemyndighetene i USA (Federal Trade Commission – FTC) ventes å legge inn et antitrust-søksmål for å blokkere oppkjøpet, melder Politico, og viser til tre kilder med kjennskap til saken.

Ifølge avisen vil dette være FTCs største grep hittil i kampen for å begrense tech-gigantenes makt.

Call of Duty-frykt

Søksmålet er ikke gitt, ettersom de fire kommisjonærene verken har stemt eller møtt selskapenes advokater, men FTC-ansatte skal være skeptiske til de to partenes argumenter.

Det store spørsmålet for FTC er om Activision-oppkjøpet vil gi Microsoft et urettferdig stort jafs. Selskapets Xbox er akkurat nå nummer tre på konsollmarkedet bak Sonys Playstation. Sony har vokst frem som den største motstanderen av transaksjonen, og har fremholdt det som en betydelig ulempe hvis populære spill som Call of Duty blir eksklusive for Xbox.

Microsoft har derimot gjentatte ganger lovet at Call of Duty fortsatt skal være tilgjengelig på Playstation og at spillet ikke er fullt så viktig for Sony som selskapet hevder.

– Meler sin egen kake

Politico påpeker videre at oppkjøpet handler om mye mer enn bare Call of Duty, og FTC prøver for tiden å slå fast hvordan Microsoft kan bruke fremtidige spill for å løfte sin spillvirksomhet.

Fra før er det kjent at britiske konkurransemyndigheter (CMA) har trappet opp sin granskning av oppkjøpet. Ifølge en rapport CMA slapp 31. oktober beskylder Microsoft Sony for å mele sin egen kake for å beholde sin nummer 1-posisjon i gaming. 

«Antydningen om at dagens markedsleder Sony, med sin klare og langvarige markedsmakt, kan bli truet av den minste av tre konsoll-konkurrenter (Xbox) fordi de mister tilgang til én tittel, er ikke troverdig», heter det i rapporten.