Twitter gir abonnementstjeneste en ny sjanse
Twitter vil gjøre et nytt forsøk på innføre abonnementstjenesten der man kan betale for det blå merket såkalte verifiserte kontoer har.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F72935824.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D4cc4dd6b7f3b8405f586a9e262ca6a59135b6018ed2622b84a7b3d68cbee0521)
De som er villige til å betale åtte eller elleve amerikanske dollar i måneden vil få innleggene sine på Twitter mer synlige, se mindre reklame, kunne redigere innlegg og få mulighet til å legge ut lengre videoer, melder selskapet i en tweet.
– Takk for tålmodigheten mens vi har jobbet med å gjøre Blue bedre, skriver selskapet.
Tjenesten blir tilgjengelig fra og med mandag.
Et forsøk på å innføre abonnementstjenesten ble gjort allerede for en måned siden etter at Tesla-sjef Elon Musk tok over selskapet. Men tjenesten ble raskt stengt ned, da folk brukte den til å utgi seg for andre, blant annet offentlige personer og selskaper.
I tillegg til abonnementstjenesten, som har navnet Twitter Blue, skal det innføres et merke i gull for kontoer brukt av bedrifter. Senere vil også myndigheter, og kontoer som tilhører internasjonale organisasjoner få et grått merke.
Å få et blått merke på kontoen sin for å indikere at man er verifisert av Twitter har tidligere vært gratis, og forbeholdt offentlige personer og selskaper for å hindre etterligning og desinformasjon.
Prisen på elleve dollar i måneden, omtrent 110 norske kroner, gjelder for de som betaler gjennom Apples IOS-system. De andre vil betale åtte dollar i måneden, omtrent 80 kroner.
Twitter oppga ikke umiddelbart noen forklaring på prisforskjellen mellom Apple-brukere og andre. Flere medier har meldt at det handler om at selskapet vil oppveie for gebyrer ved å selge abonnementer gjennom Apples App Store.
Musk kjøpte Twitter i oktober. Siden har han gitt store deler av ledelsen og medarbeiderne sparken. Abonnementstjenesten er Musks forsøk på å skaffe selskapet en inntektskilde utenom reklame.
NTB