<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spotifys nye inntjeningsplan

Gjør som Netflix og American Airlines.

Publisert 16. des. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 274 ord
UTVIKLERE OG ÅPENHET: Spotify frir til kreative utviklere og åpen kildekode via et prosjekt flere andre teknologikjemper har lagt sin elsk på. Det skal etter planen gi klingende mynt i kassa FOTO: Bloomberg

Planen er at åpen kildekode skal benyttes av utviklere gjennom den åpne utviklerportalen Backstage. Spotify mener det er store inntekter å hente på å la utvikler benytte denne opp mot Spotify.

Global storhet

Spotify har en markedsandel på nesten en tredjedel av det globale strømmemarkedet for musikk. Brutt ned på forståelige tall, er det rundt 456 millioner mennesker som lytter til musikk, podcaster eller lydbøker via Spotify. 42 prosent av brukerne er abonnenter, resten må konsumere reklame. Kombinasjonen reklame og betalende brukere har vært inntjeningsmodellen siden starten.

Nå utforsker selskapet ifølge Techcrunch, muligheten for å tjene penger i et marked som ligger milevis unna kjernevirksomheten. De skal kommersialisere et prosjekt med fokus på utviklere. Det samme prosjektet er allerede satset på av Netflix, American Airlines, Epic Games, LinkedIn og minst 200 andre selskaper.

Det omtalte prosjektet er plattformen Backstage som igjen har som hovedformål å systematisere et selskaps infrastruktur. Dette gjør plattformen ved å åpne opp for å bygge spesialtilpassede utviklerportaler som kombineres med selskapets verktøy, apper, data, tjenester, API-er og dokumenter - samlet i ett enkelt grensesnitt.

Økte inntektene med 11,57 prosent

Backstage har åpen kildekode, noe som gjør det mulig for selskaper å unngå leverandørlåsing. Pengedrømmen Spotify nå har, baserer seg på at de fleste store teknologiselskap har programvare med åpen kildekode som ofte lar tredjepartsprosjekter bli integrert i egen teknologistabel. Ved at utviklere gjennom Backstage utvikler plugins som genererer enda mer trafikk og bruk av Spotify, samt salg av de nevnte plugins skal det gi Spotify inntekter.

Spotify Technologys inntekter for inntektsåret 2022 som endte 30. september 2022, var på 119,2 milliarder kroner. Det var en økning på 11,57 prosent fra 2021.