Kursoppgang i Ice Group etter kursmassakre i lang tid

Investorer har gitt Ice-aksjen en kald skulder siden august i 2019. Men etter fredagens kvartalsrapport gikk aksjen hele 13 prosent, og det på høyt volum.

RETT OPP: Til tross for et underskudd på 1,1 milliarder kroner i 2019 bykset Ice opp på Oslo Børs. Her konsernsjef Eivind Helgaker. Foto: Ivan Kverme

Fra august i 2019 til «bunnen» i februar i år har Ice-aksjen falt rundt 33 prosent. 

Både analytikere, investorer og konsernsjef Eivind Helgaker peker på at fallet er på «tynt volum», og at «verdiene vil gjenspeiles over tid».

– Hvordan ser du på kursutviklingen?

– Jeg synes det er vanskelig å kommentere. Vi leverer gode tall, så får markedet gjøre som det gjør, sier Helgaker, og legger til: 

– Men jeg registrerer, som enkelte eksperter, at det er på lave volumer.

I perioden fra august til februar er det omsatt Ice-aksjer for drøye 80 millioner. Men etter kvartalstallene fredag steg aksjekursen 13,65 prosent, med et volum på «spinnville» 9 millioner kroner. 

Den daglige gjennomsnittsomsetningen i aksjen er 875.000 kroner.

Vokser raskt

Telekomutfordreren ble børsnotert i mai 2019 til 20 kroner pr. aksje, og hadde lenge vind i seilene. På kort tid steg kursen til 25 kroner før bunnen falt ut, og ble omsatt så lavt som 16,15 kroner i februar.

Men under fredagens kvartalspresentasjon var det kun begeistring å spore, siden selskapet økte inntektene fra smarttelefontjenester med 36 prosent i fjerde kvartal. Samtidig er inntektene fra abonnement opp med 29 prosent i forhold til samme kvartal året før. 

– Vi er den raskest voksende aktøren i Norden, og faktisk i hele Europa, sier Helgaker, og viser til at Ice har en markedsandel for smarttelefoner på 10 prosent i Norge. 

Og han er i rute for å nå målet om en dobling til 20 prosent. 

– Det er veldig mye positivt i året som har vært, på tross av kursutvikling, sier han.

Han legger til:

– 2019 var et fantastisk år for Ice Group.

Lønnsomme i andre halvår

Konsernsjefen er også tilfreds med utbyggingen av eget nett, som nå har en populasjonsdekning på 90 prosent med en produksjon av 80 prosent av trafikken i eget nett.

– Det at vi får såpass mye av trafikken i eget nett gir nye dimensjoner med nye produkter, sier han.

Ice Group

(Mill. kr)4. kv./194. kv./18
Driftsinntekter498432
Driftsresultat-172-207
Resultat før skatt-247-338
Resultat etter skatt-240-338

Selskapet fikk 130.000 nye kunder i 2019, hvorav 18.000 kom i fjerde kvartal.

Men selv om omsetningen steg fra 432 til 498 millioner i fjerde kvartal ble driftsresultatet blodrødt med minus 172 millioner.

– Og dere skal fremdeles klare lønnsomhet i andre halvår?

– Ja, det skal vi klare, sier Helgaker

I fjerde kvartal økte inntektene pr. bruker, ARPU,  til 234 kroner, som er det høyeste nivået noen gang.

1000 nye basestasjoner

Ice forventer å gjøre driftsinvesteringer på 750 millioner kroner i 2020, primært i nye basestasjoner.

– Vi bygde 341 i fjor og har som mål å sette opp 1.000 nye i 2020, sier Helgaker.

– Hvordan skal dere få finansiert videre utbygging?

– Vi jobber med Morgan Stanley for å finne en struktur, sier Helgaker.