Telenor uten coronagevinst

– Jeg tror vi får effekter etter hvert av at folk og kunder får mindre å rutte med, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

JOBBER HJEMMEFRA: Også konsernsjef Sigve Brekke holder seg hjemme. Her fotografert ved en tidligere anledning.  Foto: NTB Scanpix

– Businessen er ikke særlig påvirket, men vi merker at de fleste av våre kunder i nordiske land har hjemmekontor. Det er en utfordring å holde operasjoner og kritisk infrastruktur i gang når alle jobber hjemmefra, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor til Finansavisen, og legger til at selskapet var forberedt på omveltningen i næringslivet.

Med utstrakt bruk av alternative arbeidsplasser kunne det være nærliggende å tenke at Telenor får økt trafikk og salg av flere tjenester under virusutbruddet.

– Så langt har vi ikke sett noe mersalg. Vi ser at trafikken i fastnettet vårt i Norge går opp etter at folk på hjemmekontor bruker wifi-nettet sitt. Mobiltrafikken holder seg derimot ganske stabil.

– Det gir ingen stor effekt på businessen. Men vi er forberedt på at vi kommer til å merke coronaviruset etter hvert, legger Brekke til, som selv styrer konsernet fra sitt hjem.

Jeg er ikke så sikker på at vi får mersalg eller økte inntekter. Jeg tror vi får effekter etter hvert av at folk og kunder får mindre å rutte med.
Sigve Brekke, Telenor

Frykter ringvirkninger

Fra hjemmekontoret opplyser Brekke at investeringsprogrammet, som selskapet la frem på kapitalmarkedsdagen 3. mars, opprettholdes. Konsernsjefen har foreløpig ingen planer om å øke investeringene som følge av økt trykk.

– Telenor fortsetter å investere 15 prosent av inntektene i nettverk og andre investeringer. Det ligger fast, sier han.

Telenors norske divisjon gikk best i fjerde kvartal i fjor av samtlige land telekomselskapet har operasjoner i. På spørsmål om Brekke vil justere forventningene for 2020 i Norge, som følge av økt bruk av Telenors tjenester etter virusutbruddet, svarer han:

– Jeg er ikke så sikker på at vi får mersalg eller økte inntekter. Jeg tror vi får effekter etter hvert av at folk og kunder får mindre å rutte med.

– Men det er for tidlig å si. Vi må bare følge utviklingen og se, legger Brekke til.

Må effektivisere i Asia

Torsdag meldte Telenor at selskapet samler alle sine virksomheter i den asiatiske regionen i ett selskap. Finansdirektør Jørgen C. Rostrup tar over ansvaret for den asiatiske divisjonen 1. mai.

– Det er tre grunner til at vi slår sammen virksomhetene i Asia. Den ene er det operasjonelle. Vi ser en utvikling hvor digitalisering gjør at kundene ikke lenger er så forskjellige. De etterspør det samme i Bangladesh som i Thailand. Da er det ikke vits i å ha to adskilte regioner i Asia.

Brekke oppgir også at markedene blir en mer integrert del av samfunnsstrukturene ettersom de blir større, og det medfører også noen problemer.

– Vi har hatt problemer med skatter og avgifter i Bangladesh og Pakistan, og jeg ønsker at Telenor er tettere på myndighetene for å håndtere utfordringene.

Ifølge Brekke bidrar også lærdom fra fjorårets havarerte Axiata-deal til den interne sammenslåingen.

– Det er konsolidering på gang i Asia. Vi tror vi får sammenslåinger som kan gi oss synergier på tvers av våre markeder.

– Er dere tvunget til nedskalering – en form for effektivisering i Asia?

– Ja, det er riktig, i den grad at vi må fortsette å modernisere virksomheten vår. Det er et resultat av at virksomhetene digitaliserer.

Tar etter Malaysia

Strenge tiltak, som hjemmekontor for å begrense spredningen av coronaviruset, har ikke blitt innført i alle land Telenor har operasjoner i. Brekke sier at selskapet nå forbereder sine ansatte på at de må jobbe hjemmefra også i de asiatiske landene.

– Malaysia har vært tidlig ute og håndterer virussituasjonen nesten likt som i Danmark og Norge. De andre asiatiske landene ligger én til to uker etter. Vi forbereder oss nå på at alle, også våre asiatiske datterselskap, skal klare å opprettholde den kritiske infrastrukturen som trengs når de ansatte skal jobbe hjemmefra.

Merker dyr dollar

Fredag styrket den norske valutaen seg etter et brutalt kroneras natt til torsdag, og hentet inn over én krone mot euroen. Fredag rundt lunsjtider kostet euroen 11,71 kroner, mot rundt 13 kroner torsdag morgen og i underkant av 10 kroner ved nyttår. Dollaren har samtidig falt rundt én krone siden torsdag, og kostet fredag rundt lunsjtider 10,92 kroner, mot rekordsterke 11,85 kroner torsdag morgen. Telenor er i imidlertid lite påvirket av kroneraset, hevder Brekke:

– De fleste inntektene har vi i lokal valuta, så det spiller liten rolle, men vi ser noen ekstra valutaeffekter når vi omgjør valutaene til norske kroner. Nå merker vi det ikke, men vi kan komme til å merke det etter hvert.

– Hva er de største effektene av en svak krone og sterk dollar?

– Den sterke dollaren er et problem vi har i markeder som Pakistan. Generelt har vi både inntekter og utgifter i lokal valuta, men i Pakistan opererer vi i amerikanske dollar. Der har det blitt en utfordring det siste året fordi pakistanske rupi er blitt svekket mot amerikanske dollar, svarer Brekke.