Saksøker Telenor for 27 millioner kroner

Mobilaktøren Chilimobil anklager Telenor for prisjuks og saksøker selskapet for 27 millioner kroner. Telenor svarer med motsøksmål for ubetalte regninger.

TRØBBEL: På grunn av Telenors tekniske problemer blir innringerne til nødtelefonen 113 ikke koblet til riktig AMK-sentral. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Telekom

Dagens Næringsliv melder at partene samles i Bærum tingrett i september, og at både søksmålet og motsøksmålet skal behandles da.

Chilimobil mener Telenor driver prisjuks etter at sistnevnte satte en avgift på 30 kroner per sim-kort i måneden i 2015. Chilimobils forretningsidé er å selge billige kontantkort med sim-kort de henter fra Telenor.

– Dette er et klassisk tilfelle av marginskvis, der en dominerende aktør presser andre aktører ut av markedet ved å tilby en tjeneste til en pris som er lavere enn kostnaden ved å levere tjenesten, sier administrerende direktør Lars Ryen Mill i Chilimobil til DN.

Telenor avviser at det er grunnlag for kravet, og krever selv 9 millioner kroner i ubetalte regninger fra Chilimobil.

(©NTB)

telenor
chilimobil
TEL
Nyheter
Telekom