<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Saksøker Telenor for 27 millioner kroner

Mobilaktøren Chilimobil anklager Telenor for prisjuks og saksøker selskapet for 27 millioner kroner. Telenor svarer med motsøksmål for ubetalte regninger.

    Publisert 12. aug. 2020 kl. 06.33
    Oppdatert 12. aug. 2020 klokken 06.35
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 114 ord
    TRØBBEL: På grunn av Telenors tekniske problemer blir innringerne til nødtelefonen 113 ikke koblet til riktig AMK-sentral. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

    Dagens Næringsliv melder at partene samles i Bærum tingrett i september, og at både søksmålet og motsøksmålet skal behandles da.

    Chilimobil mener Telenor driver prisjuks etter at sistnevnte satte en avgift på 30 kroner per sim-kort i måneden i 2015. Chilimobils forretningsidé er å selge billige kontantkort med sim-kort de henter fra Telenor.

    – Dette er et klassisk tilfelle av marginskvis, der en dominerende aktør presser andre aktører ut av markedet ved å tilby en tjeneste til en pris som er lavere enn kostnaden ved å levere tjenesten, sier administrerende direktør Lars Ryen Mill i Chilimobil til DN.

    Telenor avviser at det er grunnlag for kravet, og krever selv 9 millioner kroner i ubetalte regninger fra Chilimobil.

    (©NTB)