<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pappaperm resulterte i 105 mill.

Gründer Jacob Tveraabak skrev forretningsplanen til Nabobil på solseng i Thailand. Nå selges selskapet for 105 millioner.

    Publisert 6. sep. 2019 kl. 18.28
    Oppdatert 6. sep. 2019 klokken 18.28
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 748 ord
    GODT BETALT: Christian Hager (tv.) og Even Tangen Heggernes er strålende fornøyd med at Nabobil er solgt til amerikanske Getaround. Foto: Iván Kverme

    (Denne artikkelen ble først publisert 26. juni 2019)

    – Dette er helt fantastisk. Det er en gledens dag, sier styreleder og største eier i Nabobil.no, Jacob Tveraabak.

    Han var mannen som hadde ideen til satsingen som nå kjøpes opp av verdens største bildelingsselskap, amerikanske Getaround.

    – Ideen til å starte Nabobil kom etter at en amerikansk kollega av meg fortalte om Getaround før jeg dro på pappaperm til Thailand. Jeg tenkte at det måtte fungere enda bedre i Norge enn i USA fordi det her er høy tillit blant folk og at bilene er dyre. Dessuten er det bra kollektivtilbud slik at man ikke er avhengig av bil hele tiden.

    Siden har politikerne gjort det enda vanskeligere å eie bil.

    – Jeg lå på solseng i Thailand og skrev forretningsplan. Vi lanserte fem måneder senere.

    – Jeg lå på solseng i Thailand og skrev forretningsplan. Vi lanserte fem måneder senere.
    Jacob Tveraabak

    Sammen med syv nøkkelpersoner var han pliktig til å ta noe av oppgjøret i Getaround-aksjer samt arbeide i selskapet i tre år.

    Satset 25–30 mill.

    Amerikanerne betaler 12 millioner dollar, hvilket gir 105 millioner kroner. Pengene står allerede på konto. Tidligere har gründere og investorer satset mellom 25 og 30 millioner kroner.

    – Vi ser denne bransjen som et globalt spill der det vil bli én suksessrik global spiller. Nabobil vil være en del av den, og dette er en stor mulighet for oss, sier gründer og teknologisjef Christian Hager.

    – Når den største aktøren i USA har kjøpt den største aktøren i Europa, er det smart for både ansatte og eiere at vi blir med. Det er ikke én aksjonær som har nektet, sier adm. direktør Even Heggernes i Nabobil.no.

    Opp 60 prosent på et år

    Bak Nabobil.no sto Jacob Tveraabak, Karl Munthe-Kaas, Jenny Sjögren, Theodor Tonum, Thomas Grøndahl og Chris Moen i tillegg til Hager. De har tjent mest, men også investorer som gikk inn i selskapets seneste emisjon i mars i fjor, har fått med seg en oppgang på 60 prosent på sine investeringer.

    Nabobil-eierne har fått valget mellom aksjer i Getaround eller kontantoppgjør. Flere skal ha valgt en kombinasjon, men rundt 75 prosent av salgssummen gjøres opp kontant.

    Getaround ble lansert i USA i 2011. Selskapet har fra første dag basert sin virksomhet på nøkkelfri overlevering av biler, og står selv bak utviklingen av utstyret som må installeres i hver bil. Dette selges til bilutleiere for 99 dollar pluss en månedskostnad på 20 dollar. Selskapet har 400 ansatte, er i 300 byer og har hentet inn 400 millioner dollar.

    Nabobil har basert seg på overlevering av nøkler, men har såvidt også begynt nøkkelløst, og dette vokser nå kraftig.

    Går i minus

    Nå skal Getarounds teknologi brukes hos Nabobil for å ekspandere både i Norge og i resten av Skandinavia.

    – Vi skal investere så mye som trengs. Vi har bestemt oss for å vokse og vil øke våre investeringer kraftig, sier Sam Zaid, Getaround-sjef og -gründer.

    – Vi skal investere så mye som trengs. Vi har bestemt oss for å vokse og vil øke våre investeringer kraftig
    Sam Zaid

    – Bilhold vil forandre seg kraftig i fremtiden, og vi vil være en del av den endringen.

    Kontakten med Nabobil har pågått i ett og et halvt år, men forhandlinger om kjøp har vært en prosess det seneste året.

    – Nå kan våre kunder bruke den samme appen over hele verden, sier Even Heggernes, som spår at innfasing av nøkkelfri bildeling vil gi et massivt løft for selskapet.

    Han spådde i fjor vinter at Nabobil i fjor ville passere 100 millioner i omsetning. Det ble 70 millioner kroner og et marginalt lavere underskudd enn de 10 millionene selskapet tapte i 2017.

    Selskapets 93 aksjonærer er ivrige partnere ved at de hittil har stått for 4.000 bildelinger.

    Bileiere er konkurrenten

    – Vårt mål er å bygge verdens største bildelingsselskap, og vi mener vi har et sterkt team. Vi skal bruke Nabobil til å vokse i Norge, Norden og videre derfra, sier Sam Zaid.

    Hans største konkurrent er verdens private bileiere.

    – Vi trenger ikke flere biler i verden. Det vi trenger, er en global plattform for å bruke bilene vi har mer, sier han.

    – Vi trenger ikke flere biler i verden. Det vi trenger, er en global plattform for å bruke bilene vi har mer
    Sam Zaid

    Getaround planlegger å fortsette å bruke Nabobil-navnet i likhet med selskapets ansatte.

    Nabobil har over 180.000 registrerte brukere, 7.000 biler for utleie og er representert i alle norske byer. Totalt har 130.000 bookinger gått gjennom selskapet, og det er utbetalt 130 millioner til bileierne.

    Bileier får 75 prosent av inntekten ved utleie. De resterende 25 prosentene er administrasjonsgebyr til Nabobil samt forsikring.