Skireklameselskap kan bli kjøpt opp

Reklamemyggen Giraff Media skulle hente 3,5 millioner kroner. Så kom en storfisk som kjøpte dem opp.

KAN FÅ NYE EIERE: – Den nye avtalen beregnes å gi en årlig økt omsetning på 8-12 millioner kroner Giraff Media og ledelsen der, sier Sverre Husan (t.h.), gründer og styreleder i Giraff Media. Fra venstre daglig leder Jon S. Johnsen og medgründer Petter Mørck. Foto: Anders Horntvedt
Tjenester

– Utgangspunktet var at vi skulle hente minimum 3,5 millioner i ny kapital til Giraff Media gjennom aksjebasert crowdfunding. Men det ser ut som om løsningen for Giraff Media ikke blir folk flest, sier Camilla Andersson (51), daglig leder i Privanet Securities, som tilbyr aksjebasert folkefinansieringpå plattformen Around. 

Bransjenettstedet Kampanje fortalte i første halvdel av september at Giraff Media er i ferd med å bli størst på utendørsreklame på skidestinasjoner i Norge, nærmere bestemt på store og små skjermer.

Blant annet skal Giraff Media levere reklame ved Snø, som blir Norges første innendørs skiarena. Fra før av leverer bedriften skjermreklame til Skistar-sentrene Hemsedal og Trysil, i tillegg til at den har avtale med Norefjell skisenter. 

STØRST PÅ SKISENTERREKLAME: Giraff Media kommer inn på 12 nye skidestinasjoner. Foto: Giraff Media

I tillegg til Snø inngikk Giraff Media nylig en avtale med Nordic Ad Group som gir bedriften kontroll over skjermene på 12 nye skidestinasjoner i Norge. 

Ved å markedsføre et selskap på denne måten dukker det ofte opp flere muligheter enn bare kapitalbidrag
Camilla Andersson, Privanet Securities

På sikt er målet at Giraff Media skal konkurrere med Clear Channel og JCDecaux i byene. De to har blant annet reklameskjermer på de mest trafikkerte T-banestasjonene i Oslo.

Trengte ny kapital

For å skaffe utstyr og styrke selskapets egenkapital trengte gründerne i Giraff Media ny kapital, og de hentet inn Privanet Securities og Around.

Etter at flere investorer hadde tegnet seg for aksjer i crowdfunding-kampanjen i Giraff Media, tok altså emisjonen en uventet vending. 

– Effektene av en crowdfunding-kampanje er mange, og ved å markedsføre et selskap på denne måten dukker det ofte opp flere muligheter enn bare kapitalbidrag. Kampanjen på Around er nå stengt, og Giraff Media jobber i disse dager med oppfølging, sier Andersson.

TOK UVENTET VENDING: Camilla Andersson, daglig leder i Privanet Securities. Foto: Privanet Securities

Etter at kampanjen var åpnet, fikk selskapet også napp på hos annen stor kunde: Hvilepuls selger reklame på skjermene ved 500 norske legekontorer.

Gikk på en taxi-smell

Da Giraff Media gikk i crowdfunding-markedet før sommeren var verdivurdering 29 millioner kroner. 

– Den nye avtalen med skisentrene beregnes å gi en årlig økt omsetning på 8-12 millioner kroner. Det tilsier en total verdivurdering på omtrent 36 millioner kroner for Giraff Media etter avtalen ble signert, sier Husan.

I fjor hadde selskapet en omsetning på litt over 11,4 millioner kroner, og resultat før skatt på minus 3,7 millioner kroner etter det Kampanje kaller en skikkelig taxi-smell. 

– Vi satset på en taxiavtale der vi hadde digitale skjermer på nakkestøttene, hvor vi solgte reklame. Det gikk ikke som forventet, og vi måtte legge ned kanalen. Det var en mislykket satsing, sier Jon Johnsen, daglig leder i Giraff Media.

I en kredittsjekk fra Bisnode får Giraff Media B-rating: Kreditt mot sikkerhet. 

Økonomien betegnes som dårlig, men selskapet har ingen utestående inkassosaker. 

– Hvor alvorlig var taxi-bommerten for bedriften?

– Det kunne ha blitt alvorlig hvis hadde dratt det lengre enn vi gjorde. Men vi avsluttet i tide og har lært mye av det, sier Sverre Husan (41), en av gründerne i Giraff Media. 

Han startet selskapet i 2011 sammen med Petter Mørck (39) og Ulf C. Wroll Hagen (40). Husan og Mørck jobbet sammen i blant annet Design Team, og solgte leiligheter på vegne av utbyggere.

UTENDØRS: Norefjell er ett av skianleggene med Giraff Media-reklame. Foto: Giraff Media

– Vi kjøpte utendørsreklame for aktører i eiendomsbransjen. Da fikk vi se hvor effektiv denne kanalen er, hvor få tilbydere det var og hvor høye prisene var, sier Husan. 

Målet var derfor å bygge opp et nettverk av reklameskjermer på folkerike plasseringer som de kunne tilby annonsører og mediebyråer til en overkommelig pris.

Giraff Media

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter11,411,9
Driftsresultat−3,40,2
Resultat før skatt−3,70,2
Årsresultat−3,70,1
Eiere: Sverre Husan og Petter Mørck (66,7 %), Ulf C. Wroll Hagen (33,3 %).
reklame
alpin
hemsedal
ski
trysil
Nyheter
Tjenester