Kjøpesentrene kaster seg over Lucky Bowl

Tidligere ville kjøpesentrene så vidt ha dem i kjelleren. I dag kaster de seg over Lucky Bowl, og tilbyr god beliggenhet til en langt lavere leie enn tidligere.

INNE I KJØPESENTERVARMEN: – I dag blir vi forespurt i forbindelse med utbygging av kjøpesentre, og vi blir gjerne inntegnet i hovedetasjen, i kombinasjon med restauranter eller food courts, sier Rune Skandsen, adm. direktør og medeier i Lucky Bowl Group. Foto: Lucky Bowl

– Vi er blitt kontaktet av alle kjøpesentre i Norge, sier adm. direktør Rune Skandsen i Lucky Bowl Group.

Lucky Bowl favner 13 bowlinghaller i Norge. Fire av disse ligger i dag på kjøpesentre.

– Tidligere fikk vi enten nei fra kjøpesentrene eller så ble vi tildelt lokaler i kjelleren, ukurante for andre leietagere. Det siste halvannet året har dette endret seg. I dag kontakter kjøpesentrene oss, sier Skandsen.

– Forskjellen er også at vi i dag blir forespurt i forbindelse med utbygging av kjøpesentre, og vi blir gjerne inntegnet i hovedetasjen, i kombinasjon med restauranter eller food courts, fortsetter han.

Vi er blitt kontaktet av alle kjøpesentre i Norge
Runde Skandsen, Lucky Bowl

Skandsen forteller også at leienivået er blitt et helt annet.

– Tidligere måtte vi ofte droppe lokaler i kjøpesentre fordi det ble for dyrt. I dag får vi gode beliggenheter til fornuftige leienivåer. Før i tiden var leien gjerne dobbelt så høy inne på et kjøpesenter enn på en annen lokasjon. I dag er det ikke dyrere, sier Skandsen.

– Må tilby noe online ikke har

Dette henger godt ihop med trenden om at stadig flere kjøpesentre i økende grad fokuserer på opplevelser; at tradisjonell retail ikke lenger er nok for å vokse og oppnå tilfredsstillende marginer.

En analyse på varehandel i Norden gjennomført av Danske Bank viser store endringer.

– Veksten har avtatt og marginene er under skvis; særlig innen klær, sko og elektronikk. De som driver med fysisk handel, blant annet kjøpesentrene, har innsett at endringer må til for å få nordmenn til å bruke lengre tid og mer penger under kjøpesenterets tak, sier varehandelsanalytiker Eirik Melle i Danske Bank.

– De må tilby noe online ikke har, nemlig kundeopplevelser, underholdning og tjenester.

Han forteller at i utlandet ser man at tradisjonelle retailere starter butikker uten et eneste fysisk produkt.

– Det finnes for eksempel Vans-butikker der folk drar for å treffe andre og for å skate. De selger ikke Vans-sko der, de bygger merkevaren, sier Melle.

– Her til lands er vi ikke kommet så langt, men vi ser at kjøpesentre etablerer food courts, kino og bowlinghall; annet enn tradisjonell retail, fortsetter han.

Han trekker også frem Selfridges, som i november åpner kino med tre saler ved sin avdeling i Oxford Street i London.

MYE PÅ TEGNEBRETTET: – Det vil bli en større andel underholdning og en mindre andel retail i kjøpesentrene. Vi er bare i startgropen, sier varehandelsanalytiker Eirik Melle i Danske Bank. Foto: Danske Bank

– Fire-fem prosjekter

– Kommer dere til å åpne flere bowlinghaller i kjøpesentre fremover?

– Ja, vi jobber med fire-fem prosjekter på store kjøpesentre akkurat nå. Ett av disse åpner på nyåret, sier Skandsen.

– Hvor mange kjøpesenter-bowlinghaller ser du for deg på sikt?

– Vi skal vokse. Om det blir 25 eller 50 bowlinghaller er for tidlig å si, men det blir flere enn vi trodde for kort tid siden, rett og slett fordi leienivået er forandret, sier Lucky Bowl-sjefen.

– Vi må si nei til mange, selv om en del kjøpesentre tilbyr seg å ta hele investeringen. Det kan være at beliggenheten ikke passer fordi kjøpesenteret ligger på et sted der folk ikke ferdes på kveldstid, fortsetter han.

Lucky Bowl har også et restaurantkonsept som tilbyr burgere, og jobber nå med et dart-konsept.

Vi må si nei til mange, selv om en del kjøpesentre tilbyr seg å ta hele investeringen
Runde Skandsen, Lucky Bowl

– Vi vurderer også å etablere restauranter med få bowlingbaner, og vi skal sette inn dart-konseptet alle stedene. Vi ønsker å tilby mer underholdning; flere aktiviteter.

Melle i Danske Bank trekker også frem AMFI Moa i Ålesund som har etablert et stort kinoanlegg, og Sørlandssenteret som som har fått Norges lengste innendørs gokart-bane.

– Det er mye på tegnebrettet. Det vil bli en større andel underholdning og en mindre andel retail i kjøpesentrene. Vi er bare i startgropen, sier Melle.

BOWLING OG BURGER: Lucky Bowl har også et restaurantkonsept som tilbyr hamburgere. Foto: Lucky Bowl

Vokser

Lucky Bowl Norge økte omsetningen med 13 prosent til 93,4 millioner kroner i fjor. Samtidig stupte resultatet før skatt med 20 millioner og landet på minus 12,3 millioner.

– Men EBITDA er bra. Vi hadde store investeringer i fjor, og 10 millioner i avskrivninger. I tillegg skapte det varme sommerværet i fjor en dårlig sommer for oss, sier Skandsen.

I år sikter han mot en omsetning på 115 millioner kroner.

Største eier i Lucky Bowl Norge er det svenske private equity-fondet Helix Kapital (64 prosent). Kjeden har også åpnet en bowlinghall i Stockholm.

Lucky Bowl Norge

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter93,482,7
Driftsresultat−6,58,4
Resultat før skatt−12,37,7
Årsresultat−115,9
  • Driver bowlinghaller med burgerbarer i Norge.
  • Har i dag 13 anlegg. Fire av disse ligger i kjøpesentre.
  • Eies av PE-fondet Helix Kapital AB (64 prosent), Rune Skandsen (30 prosent) og andre (6 prosent).