Konket med medie-Airbnb for journalister

Bylineme skulle være løsningen på transformasjonen av mediebransjen, men endte i skifteretten.

SKULLE EROBRE VERDEN: Dag Honningsvåg var styreleder i Bylineme, og er styreleder i etterfølgerselskapet Adline. Foto: Espen Kvalheim
Tjenester

– Det var dessverre slik at skifteretten ikke var til å unngå for Bylineme på tampen av fjoråret, oppsummerer Dag Honningsvåg, tidligere styreleder i Bylineme.

Airbnb for journalister, var slagordet gründerselskapet prøvde å selge seg inn med.

Selskapet tilbød en global markedsplass for innhold, hvor journalister og innholdsprodusenter enkelt kunne administrere og distribuere sine artikler, bilder og videoer til medier i hele verden.

Håpet var at dette skulle bli et sentralt verktøy for mediebransjen. Bransjen har hatt flere runder med kutt de seneste årene, samtidig som antallet uavhengige journalister, innholdsprodusenter og bloggere er i sterk vekst.

Klar for å erobre verden

Bylineme fikk mengder av gratis PR gjennom redaksjonell omtale i Aftenposten og på bransjenettstedene Journalisten, Kampanje og Medier24.

Under et besøk i New York ble bedriften trukket frem av tidligere Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth.

«Nå er Byline Me klar for å erobre verden – og det fikk du først vite via MediaPuls og Medier24», skrev kommunikasjonsrådgiver og medieekspert Hans-Petter Nygård-Hansen i en omtale av selskapet i mars 2016.

Fem måneder senere fortalte Dagens Næringsliv at gründermilliardær Are Traasdahl skulle ta med seg fem norske selskaper og åpne dører for dem i USA: Bylineme var ett av dem.

Stille etter august 2017

Etter august 2017 ble det imidlertid dønn stille fra selskapet: Det sto ikke en linje om Bylineme i mediene, som i oktober 2018 skiftet navn til Adline.

20. november 2019 begjærte styret oppbud, og selskapet ble tatt under behandling som konkursbo ved Oslo byfogdembete.

Styret opplyste i oppbudsbegjæringen at den samlede gjelden var på 5,6 millioner kroner, mens selskapets aktiva var på stusslige 20.000 kroner, i form av datautstyr og bankinnskudd.

I boinnberetningen til Oslo byfogdembete opplyser gründer Jo Hansæl at selskapet møtte to problemer: For det første ønsket både publisistene og journalistene i hovedsak å selge, og ikke kjøpe, stoff.

For det andre ville det kreve en omstilling hos publisistene å ta i bruk plattformen. Selv om disse i utgangspunktet var positive, opplevde selskapet at prosessene tok vesentlig lenger tid enn antatt.

I 2017–2018 ble fokus vendt mot annonsørene. Annonsørdelen av Bylineme/Adline la til rette en såkalt multikanals annonseplattform for små og mellomstore bedrifter.

Men da møtte selskapet tekniske utfordringer, blant annet med Facebook-integrasjonen. Selskapet fortsatte utviklingsarbeidet, men inntektene lot vente på seg.

Arkwright på laget

Høsten 2018 ga eksisterende aksjonærer, samt konsulentselskapet Arkwright Norway, konvertible lån til selskapet, slik at Adline kunne fortsette utviklingsarbeidet.

Likevel opplevde selskapet tekniske problemer og for liten tilgang til annonsører. Vinteren 2018/2019 ble det satt i gang en prosess med å skaffe nye investorer, uten at dette lyktes, og i november 2019 var det slutt.

Bostyrer Viggo Scherger skriver i rapporten at det samlet er gitt konvertible lån til selskapet på 3,2 millioner kroner, samt lån fra Innovasjon Norge på 2,4 millioner. 11,8 millioner er skutt inn i egenkapital.

«Det kan reises spørsmål ved hvorvidt den betydelige finansieringen av virksomheten var forsvarlig med tanke på at det aldri lyktes selskapet å oppnå regningssvarende drift», skriver Scherger i innberetningen.

I sluttinnberetning går det frem at alt er tapt: Det er ikke blitt betalt dividende til kreditorene.

– Stor optimisme

11. november 2019 ble imidlertid Adline etablert på nytt av den opprinnelige initiativtageren, Jo Hansæl.

GRÜNDER: Jo Hansæl. Foto: Mynewsdesk

Inntil videre har selskapet 53.572 kroner i aksjekapital. Hansæl eier 80 prosent av aksjene, mens markedsføringsfirmaet Sherpa Marketing eier 20 prosent.

– Det er lagt et løp for kapitalisering med nye investorer som ser spennende ut.

– Responsen fra de kundene som har testet ut løsningen de siste månedene, er svært gode, og det er stor optimisme i selskapet om dagen, opplyser Dag Honningsvåg, styreleder også i det nye selskapet.

Honningsvåg ønsker ikke å stille til intervju, og har besvart Finansavisens spørsmål på epost.

dag honningsvåg
Bylineme
Hans-Petter Nygård-Hansen
are traasdahl
Adline
Jo Hansæl
Sherpa Marketing
Nyheter
Tjenester
Digital