Schibsted satser på bruktbok-gründere

Mediekonsernet setter 12 millioner kroner på gründerne i Bookis, som ser «fantastiske muligheter» i brukte bøker.

TROR PÅ SUPERVEKST: – Noen ser på bøker som en utrangert varekategori, men det er fantastiske muligheter der, sier Bookis-gründer Arne-Morten Willumsen (til venstre). Til høyre medgründer Lasse Brurok. Foto: Enviv
Tjenester

– Vi er naturligvis litt mer forsiktig med investeringer i lys av den usikre tiden vi er inne i nå, men Bookis var vi ikke i tvil om, fastslår Rune Røsten, leder for Schibsted Growth, som er mediekonsernets arm for tidligfaseinvesteringer.

SATSER MEDIEKONSERNETS PENGER: – På kort sikt er utfordringen for Bookis å øke kjennskapen blant brukerne og bli en sterk merkevare, mener Rune Røsten i Schibsted. Foto: Schibsted

Selskapet går inn med 12 millioner kroner i Bookis, som har laget en plattform for kjøp og salg av brukte og nye bøker.

Formelt sett er investeringen et konvertibelt lån til Enviv AS, som er teknologiselskapet bak portalen. Selskapet er ikke verdivurdert i transaksjonen, men partene er blitt enige om et intervall som gründerne er fornøyde med.

Verdsettelsen skal fastsettes våren 2021, og baseres på målbare kriterier.

– Selv om vi bare skulle få minimum av det vi er blitt enige om, kommer vi veldig godt ut av denne transaksjonen, sier Lasse Brurok, driftsansvarlig og medgründer i Bookis.

Hentet inspirasjon fra USA

Bookis ble lansert i 2017, og har i dag over 70.000 brukere.

Medgründer Arne-Morten Willumsen har tidligere fortalt i Finansavisen at han bodde i USA i tre år, og at han der kjøpte alle bøker på Amazon.

Da han flyttet hjem til Norge prøvde han å kjøpe bøker på finn.no. Det var en friksjonsfull og tungvint opplevelse, både med hensyn til levering og betaling, mener han.

På Bookis kan selgere scanne inn strekkoden på bøker de har liggende. Ved hjelp av den unike ID-en slår programvaren opp i databasen, og boken blir registrert for salg.

Når en ny kunde søker etter bestemte en bestemt boktittel kommer alternativene opp. Kjøperen kan velge å kjøpe nytt fra en etablert bokhandel eller brukt fra en privat Bookis-selger. Bruktprisen er typisk under halvparten av nyprisen.

VERDENSREKORD I NORGE: – Allerede i dag har vi verdens største nettportal for norske boktitler, sier Bookis-gründer Arne-Morten Willumsen (til venstre). Til høyre medgründer Lasse Brurok. Foto: Enviv

– Bookis skal bidra til at folks bokhyller blir tilgjengelig for alle - slik at bøkene får et nytt liv i stedet for å være gjemt bort i bokhyller, pappesker, loft og kjellere, sier Willumsen.

Det at Bookis også selger brukte bøker skal visstnok være noe de etablerte forlagene liker dårlig.

– Bokbransjen er produsentstyrt, og ønsker å selge flest mulig nye bøker, har Willumsen tidligere sagt til Finansavisen.

0,5 prosent av bøker på nett

Røsten oppgir at Schibsted har kjent gründerne i Bookis lenge, særlig som en en viktig samarbeidspartner for HeltHjem.

Det er en distribusjonstjeneste som eies av Schibsted og Polaris, og som benytter seg av medieselskapenes avisbud. Med tjenesten HeltHjem kan fysiske pakker hentes hjemme hos én forbruker, og leveres til en annen få dager senere.

Potensialet for Bookis er stort, hevder Brurok.

– Allerede i dag har vi verdens største nettportal for norske boktitler. Men omsetningen kan vokse voldsomt. Vi har rundt 0,5 prosent av markedet for boksalg på nett, og fortsatt blir fire av fem bøker solgt i tradisjonelle bokhandler, sier Willumsen.

Enviv AS (Bookis)

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter8,32,3
Driftsresultat−4,8−2,4
Resultat før skatt−4,9−2,4
Årsresultat−4,9−2,4

Eiere: Arne-Morten Willumsen (24,0 %), Lasse Brurok (21,30 %), Peter Lorange (15,2 %), andre (39,5 %).

Kapitalen fra Schibsted er konvertibelt lån og gir dermed ikke utslag på aksjonærlisten i denne omgang.

– Noen ser på bøker som en utrangert varekategori, men det er fantastiske muligheter der, legger han til.

Han er imidlertid nøye med å presisere at gründerne ikke er bruktbokselgere, men utviklere av markedsplassteknologi.

– Hvordan ser bedriften ut om fem år?

– Vi har visjon om å utvikle teknologien vår til nye varegrupper. Planen er at vi om fem år kan ha tre ben å stå på: Bøker og to vertikaler til. Det er viktig at varene skal kunne identifiseres med strekkode eller lignende. Vi har noen ideer om vertikaler vi kan jobbe med, men det vil jeg ikke si noe om nå, sier han.

Willumsen har trøbbel med å peke hva som eventuelt kan skape problemer for Bookis. Rune Røsten i Schibsted er imidlertid litt mer nøktern. 

– Bookis står for mange små og store utfordringer, men kanskje viktigst på kort sikt er å øke kjennskapen blant brukerne og bli en sterk merkevare. Vi håper å kunne bidra til at Bookis lykkes med det, fastslår han.

Arne-Morten Willumsen
Lasse Brurok
schibsted
Rune Røsten
bookis