PR-byrået Nucleus vokste til rekord i fjor - har ikke permittert i coronatider

PR- og kommunikasjonsbyrået Nucleus vokste bra i fjor, og tok byråinntekten til nye høyder. Permitteringer har ikke vært nødvendig etter coronautbruddet.

KAPRER KUNDER: – Optimismen er gradvis tilbake i næringslivet og vi merker et tiltakende aktivitetsnivå, sier byråleder Axel Revheim I Nucleus. I løpet av de seneste månedene er syv nye kunder kommet inn i PR- og kommunikasjonsbyråets portefølje. Foto: Daniel Jacobsen
Tjenester

Omsetningen i Nucleus vokste med 12,7 prosent i fjor, mens byråinntekten - som sier mer om byråets verdiskaping - økte med 6,1 prosent til 34,6 millioner kroner i fjor.

– Byråinntekten er vår høyeste noensinne, sier byråleder Axel Revheim, og oppgir at hovedgrunnen til veksten er at Nucleus har bygget kompetanse som har gjort det mulig å levere flere tjenester til kundene.

– Vi hadde en betydelig økning i byråinntekten på områdene krisekommunikasjon, kriseøvelser og medietrening. I tillegg vant vi nye kunder som Sporveien, Mixmove og Aktiv Eiendomsmegling.

Resultatmarginen ble likevel noe svekket, noe Revheim begrunner med at byrået brukte ressurser på å heve og bygge om kompetansen.

Unngikk permitteringer

Nucleus hadde en god start på 2020, men så kom coronaviruset, og det ble en brems. Byrået har likevel ikke måttet permittere noen ansatte.

– Vi leverer tjenester i hele spekteret fra medierådgiving og kriserådgivning til innhold, kampanjer og digital markedsføring. I tillegg har vi en bredt sammensatt kundeportefølje med en god andel offentlig sektor-kunder, sier Revheim.

– Tjenestebredden og porteføljesammensetningen gjør oss mer motstandsdyktige mot markedssvingninger og eksterne faktorer som corona, selv om vi også naturlig nok har hatt et fall i ordreinngangen i de seneste tre månedene, fortsetter han.

Strategien har vært å gasse og bremse samtidig, ifølge Revheim.

– Vi har hatt fokus på å ta ned kostnader for å styrke likviditeten, og samtidig investert all ledig tid og ressurser i å vinne nye kunder og oppdrag. Det har betalt seg og vi har vunnet en rekke nye kunder.

Nucleus

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter44,539,5
Byråinntekt34,632,6
Driftsresultat2,42,6
Resultat før skatt2,52,6
Årsresultat22

Nye kunder

Byggmakker, Oslo kommune, Sporveien, Element Logic og Hennig-Olsen Is er Nucleus største kunder. I løpet av de seneste månedene har Kompetanse Norge, Kolonihagen, Leger uten grenser, Serit, Synctuition, Deep Insight og Mokki kommet til.

– Optimismen er gradvis tilbake i næringslivet og vi merker et tiltakende aktivitetsnivå, sier Revheim, som har ledet byrået siden i fjor sommer.

– Hvilke forventninger har du til coronaåret 2020?

– 2020 kommer til å bli et hvileskjær. Vi tror det blir vanskelig å matche fjoråret. Hvor stor byråinntekten blir avhenger av hvor raskt vi kommer i gang med de nye kundene, og at den gradvise åpningen av samfunnet fortsetter.

Nucleus’ største eiere er Atle Hommersand (36 prosent), Axel Revheim (36 prosent), Leif Karl Iversen (12 prosent) og Sven Øvergaard (7 prosent).

axel revheim
nucleus
kommunikasjon
pr-byrå
Nyheter
Tjenester