<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klippebonanza ga lykkerus

Tvangsstengingen av frisørsalonger paralyserte Raise Gruppen tidligere i vår. Mai og juni ble imidlertid jubel-måneder, ifølge Nikita-gründeren.

    Publisert 27. juli 2020 kl. 19.13
    Oppdatert 29. juli 2020 klokken 14.28
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 740 ord
    RUSH: Nikita-salongene opplevde stor pågang fra langhårede nordmenn da de kunne åpne igjen. Foto: Line Lilleskjæret

    Raise Gruppen, som driver frisørsalongkjedene Nikita og Sayso, har hatt et turbulent første halvår. 12. mars ble frisørsalonger over hele landet tvangsstengt i et forsøk på å begrense smittespredningen av coronaviruset.

    Det førte til massepermitteringer i en bransje som fikk nærmest hele topplinjen barbert vekk over natten. Om lag 750 norske ansatte i Raise Gruppen ble sendt ut i permisjon, og 102 salonger måtte stenge ned.

    Den 27. april, cirka syv uker senere, fikk frisørsalongene endelig grønt lys av norske myndigheter. 

    SATSER MOT STATENE: Inger Ellen Nicolaisen har gitt datteren ansvaret for å styre frisørkonsernet. Gründeren har selv tatt på seg ansvaret for selskapets satsing i USA. Foto: Raise Gruppen

    De neste månedene skulle vise seg å bli en stor fest, ifølge gründer og hovedaksjonær Inger Ellen Nicolaisen.

    – Mai og juni var som jul og bursdag på samme tid. Jeg tror frisøryrket har fått høyere status ettersom folk er blitt sittende hjemme med ettervekst og litt for langt hår, og erfart at de trenger en dyktig frisør, sier hun.

    Ute i kulden

    Begrensninger på antallet kunder i lokalet har riktignok ført til at salongene ikke kan operere på full kapasitet. En betydelig del av arbeidsstyrken står dermed fortsatt ute i kulden.

    – Ettersom vi må holde avstand er 15 prosent av medarbeiderne fremdeles permittert. Heldigvis går tallet nedover. Så snart myndighetene endrer avstandsregelen er vi i stand til å ta alle tilbake, forteller Nicolaisen.

    Hun startet frisøreventyret i 1984 da hun lanserte Nikita-kjeden. Da var hun 26 år gammel og hadde akkurat fått en baby, Christinah Nicolaisen.

    I dag har datteren tatt over rollen som daglig leder og styreleder i et selskap som har utviklet seg til å bli et av Europas største frisørkonsern.

    Møtt motstand

    Det første halvåret har ikke vært en dans på roser for frisørkjeden. En usynlig topplinje i syv uker, kombinert med løpende faste kostnader, ga betydelige utfordringer.

    I et brev til regjeringen i mars fortalte gründeren om store likviditetsproblemer og en sterkt presset soliditet.

    Ifølge Nicolaisen forpliktet norske myndigheter seg til å dekke 90 prosent av selskapets kostnader ettersom frisørsalongene ble tvangsstengt. Fasiten ble imidlertid skarve 46 prosent, hevder Nicolaisen.

    Kostnader tilknyttet selskapets datasystemer og lønn til HR-ansatte som opprettholdt dialogen med den permitterte staben ble eksempelvis ikke dekket, forteller Nikita-gründeren.

    – Det er som å kaste styrmannen og kapteinen over bord, for deretter å la passasjerene seile alene. De kostnadene ble ikke dekket, og det er vi skuffet over.

    Hun er imidlertid imponert over hvordan norske myndigheter har håndtert coronautbruddet.

    Frisørkonsernet opererer en rekke salonger i Norge og Sverige, samtidig som det har etablert et par franchise-salonger i USA. I fjor sto den norske og svenske virksomheten for henholdsvis 68 og 26 prosent av omsetningen.

    – Vi er etablert i land som behandler virusutbruddet helt forskjellig. Jeg må si jeg er meget imponert over hvordan Norge har håndtert situasjonen, sier Nicolaisen.

    – Tidligere i vår sendte jeg Erna Solberg en melding der jeg skrev: «Erna, du er en klippe». Svar fikk jeg også, sier hun.

    Raise Gruppen Holding

     
    (Mill. kr) 2019 2018
    Driftsinntekter 622,4 614,4
    Driftsresultat 8,6 19,6
    Resultat før skatt 0,3 15,9
    Årsresultat −4,2 10,5

    Samlet endte omsetningen for Raise Gruppen på 622,4 millioner kroner, med et årsresultat på minus 4,1 millioner. 

    Ifølge Nikita-gründeren skyldes det negative resultatet primært kostnader knyttet til ekspanderingen av Sayso til Sverige og frisørkjedens satsing i USA.

    Gründer-eventyr

    Nicolaisen har langt ifra trukket seg ut av selskapet, til tross for at datteren har tatt over den daglige driften. Hun har i den siste perioden arbeidet med å etablere merkevaren i USA; frisørkjedens neste store marked. Målet er åpne 200 salonger.

    – Det går ikke an å si at man skal åpne 10 eller 15 salonger i et land som USA. Det er viktig å satse stort, forteller Nicolaisen.

    Hun har ingen planer om å la coronaviruset stå i veien for å lykkes i et nytt marked. 2. juli åpnet en ny salong i Ohio.

    – Det var tilnærmet ekstremsport å åpne en ny salong midt under virusutbruddet, men det har jo gått bra, sier Nikita-gründeren, før hun legger til:

    – Jeg liker å jobbe i motgang. Det gir meg energi. Jeg går gjennom ild og vann, og gjør det vi må gjøre for å lykkes.

    Raise

     
    • Startet av gründer Inger Ellen Nicolaisen i 1984. Nicolaisens datter, Christinah Nicolaisen, er styreleder i Raise Gruppen. Raise Gruppen eies av Raise Gruppen Holding, hvor Inger Ellen Nicolaisen er styreleder med nærmere 90 prosent av aksjene. 
    • Raise Gruppen er et norsk selskap, og ett av Europas største frisørkonsern. Selskapet driver frisørkjedene Nikita Hair Norway, Nikita Hair Sweden, Nikita Hair USA, Sayso Hair & Style, Sayso Hair & Style AB, Norsk Frisørskole, International Hair Academy og Raise Studio & Academy.