<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sluttet som megler - bygget en pengemaskin

Ketil Sandhaug var aksjemegler på 1990-tallet før han ble investor. Nå tjener han 100 millioner i året på påvisning av kabler, og ekspanderer i Europa.

Publisert 7. sep. 2020 kl. 14.43
Oppdatert 10. sep. 2020 klokken 10.53
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 640 ord
FORHINDRER SKADER: Geomatikk-sjef Knut Bratsberg (t.v.) inspiserer hvordan Vidar Johnsen påviser kabler i bakken. Til høyre Tore Blekastad og Magne Kippervik. Foto: Henrik Charlesen

De seneste fem årene er skadene på kabler og rør som følge av gravearbeid i gatene redusert dramatisk i Norge. Mye av æren ligger hos en siviløkonom og tidligere aksjemegler fra Husøysund utenfor Tønsberg.

Ketil Sandhaug kjøpte i 2005 Bravida Geomatikk fra Telenor og sammen med Knut Bratsberg. Nå gjør de kjempebutikk takket være et IT-system som sørger for å samle inn data fra en stor mengde kart, organisere informasjonen sammen og presentere i et intelligent vektorkart der arbeiderne ute i felten kan zoome seg inn og ut slik at de unngår å gjøre skade.

I Norge er skadene ned 50 prosent siden 2015 og 30 prosent i Sverige. Likevel koster de 6.000 årlige skadene i Norge rundt 500 millioner kroner i året.

Vi har følt at det har gått bra lenge, men nå ser vi det i tallene også
Knut Bratsberg

Satser på England

Sandhaug og Bratsberg har sett omsetning og resultater i selskapet som nå heter Geomatikk skyte til himmels de seneste årene. I fjor omsatte de 700 millioner kroner og satt igjen med et overskudd på 96 millioner kroner etter at virksomheten i Norge og Sverige endelig kaster kraftig av seg.

Geomatikk

 
(Mill. kr) 2019 2018
Driftsinntekter 700,4 664,3
Driftsresultat 95,5 78,1
Resultat før skatt 96,2 77,3

Nå går også satsingen i Finland mot pluss, og Geomatikk har kastet seg inn i England samtidig som de nå også ser på markedet i Danmark.

– Vi har følt at det har gått bra lenge, men nå ser vi det i tallene også, sier adm. direktør Knut Bratsberg til Finansavisen.

– Vi har investert tungt i nye markeder - først i Sverige og Finland, men nå også i England der vi legger ned mye penger og ressurser. Vi blir godt mottatt i markeder som er mindre digitale enn Norge.

Sverige trekke lasset

Geomatikk driver ikke bare innsamling av kartdata, men også koordinering og påvisning ute i felt samt skadebehandling og oppgjør når det skjer uhell.

Netteiere betaler et abonnement til Geomatikk for at de skal passe på deres nett. Det har bidratt til at det ikke behøves fire kontrollører med hver sin bil når det skal graves ett sted, men én eller kanskje to.

– Vi henter informasjon fra 170 kartdatabasert i Norge og 300 i Skandinavia, og ekstraherer informasjon 1,5 millioner ganger i året. Likevel er det fortsatt mye papirkart ute og går, sier Bratsberg.

Det sier seg selv at det er interesse for et selskap som går så bra, men vi har avvist dem høflig. Så langt har vi ønsket å ha med noen på laget
Knut Bratsberg

– Geomatikk går godt i Norge, men det var Sverige som har bidratt mest til resultatforbedringen de seneste årene da markedet er stort og det er et stort potensial. Neste år når vi break even i Finland, men når vi tjener penger i England er vanskelig å si. Det går nok et par år. Der blir det et løp der programvare blir enda viktigere, sier han.

Avviser børsnotering

Kraftig ekspansjon og nye markeder skaper normalt et kapitalbehov, men Geomatikk finansierer hele veksten selv selv om meglerhus har banket på døren.

– Det sier seg selv at det er interesse for et selskap som går så bra, men vi har avvist dem høflig. Så langt har vi ønsket å ha med noen på laget, sier Bratsberg.

Bratsberg eier selv 25 prosent av Geomatikk mens Sandhaug har de resterende 75 prosentene. 

Sandhaug avviser også at det er aktuelt å ta selskapet til en børs selv om han selv har bakgrunn som megler.

– Det er ikke et tema som blir diskutert, slår Sandhaug kontant fast.

Til det er det for mye å hente for de to eierne.

– Jeg tror vi kommer til å fortsette å vokse 7 til 10 prosent i året på topplinjen. Bunnlinjen vil vise det samme marginbildet som i dag, sier Bratsberg vel vitende om at selskapet i fjor hadde en fortjenestemargin på 14 prosent.

– Men hvis vi får til England blir det et skikkelig løft. Men det vet vi ikke ennå, sier han.