Verst på kino: – Har fått en smertelig nedtur

Tall fra Mediebyråforeningen viser 16 prosents omsetningsfall i 2020. På kino er omsetningen mer enn halvert.

HALVERING PÅ KINO: Her Colosseum kino i Oslo i forbindelse med premieren på «Star Wars - The Last Jedi» for noen år siden. Foto: NTB
Tjenester

– Coronasituasjonen legger fremdeles en kraftig demper på reklamemarkedet, slår Merete Mandt Larsen fast.

Hun er daglig leder hos Mediebyråforeningen, som er ute med nye tall for reklamemarkedet her til lands. Disse viser at reklameomsetningen via mediebyråene så langt i år er på 5.958 millioner kroner, mens den på samme tid i fjor var oppe i 7.087 millioner.

Det tilsvarer en nedgang på 15,9 prosent.

Utviklingen siden juli viser imidlertid at coronaeffekten er avtagende. Etter juli var nedgangen fra i fjor på 17,9 prosent, etter august var den på 16,1 prosent.

UTE MED NYE TALL: Merete Mandt Larsen, Mediebyråforeningen. Foto: Mediebyråforeningen

Verst på kino

Samtlige omsetningskanaler Mediebyråforeningen fører oversikt over, viser nedgang fra i fjor. Verst utvikling er registrert i kinosegmentet, der reklameomsetningen har stupt 53,7 prosent hittil i 2020, til 48,8 millioner kroner.

– Kino spesielt har fått en ekstra smertelig nedtur på grunn av coronasituasjonen, sier Larsen.

Hun håper nye retningslinjer for arrangementer kan bidra til at dette endres de kommende månedene.

Internett er den største reklamekanalen med en markedsandel på 39,4 prosent pr. september.

Omsetningen på nettet på 2.345 millioner kroner er 8,9 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Ifølge Larsen er det nettbrett og mobil som trekker ned mest.

Tradisjonell TV har omsatt for 2.185 millioner hittil i år, ned 15,7 prosent fra i fjor, som gir en andel på 36,7 prosent.