<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bildeler vil hente 50 millioner

Da bilingsgründer Nikolai Pyke kjørte feil og permitterte seg selv, gikk han tilbake til tegnebrettet. Så kom han tilbake med ny strategi og 50 prosent høyere prising.

Publisert 30. aug. 2021
Oppdatert 1. sep. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 545 ord
Article lead
lead
STOPPET OPP: Nikolai Pyke fant ut at Hayk hadde feil strategi. Etter å ha tilbragt tid på tegnebrettet er han tilbake i investormarkedet til nesten tredobbel prising. Foto: Anders Horntvedt
STOPPET OPP: Nikolai Pyke fant ut at Hayk hadde feil strategi. Etter å ha tilbragt tid på tegnebrettet er han tilbake i investormarkedet til nesten tredobbel prising. Foto: Anders Horntvedt

Bildelingsselskapet Hayk er i markedet med en emisjon på 5 millioner kroner der prisingen er skrudd opp fra 51 millioner etter forrige emisjon til 75 millioner nå. Om litt skal de ut for å hente 50 millioner for å ekspandere utover Oslo til Sverige, Danmark, Tyskland og andre land.

– Vi er allerede i dialog med flere fond, sier gründer Nikolai Pyke.

Ambisjonene er høye selv om han innrømmer at fjorårets satsing var feil, og endret modell til noe som var mer skalerbar.

– Vi rullet ut nye, egne elbiler til borettslag og bedrifter. Det betød at vi satte inn flere biler der det allerede var mettet med biler. Så vi måtte gå tilbake til tegnebrettet samtidig som vi søkte om penger fra Innovasjon Norge til utvikling av en tjeneste for deling av eksisterende biler, sier Pyke.

– Fra årsskiftet har vi bygget opp denne teknologien, og nå er den på vei ut på fire–fem nye lokasjoner i Oslo.

– Vi skal ut av Norge

Selv eier han 16 prosent av butikken, aksjer som har fått en prising på 12 millioner. Ideen ble unnfanget under pappaperm.

– Både jeg og min sønn er plaget av astma, og må ha medisiner. Vi valgte å flytte 20 minutter ut av Oslo, og har ikke brukt medisiner siden. Jeg har ikke bevis for at det skyldes annen luftkvalitet, men jeg kan ikke unngå å stille spørsmålet, sier Pyke.

Han jobbet som assistent for elever med lese- og skrivevansker i Oslo kommune, men sluttet jobben for å satse på Hayk.

– Vi skal ut av Norge så fort som mulig. Målet er neste år, sier han.

Deling på jobben

Hittil er det investert 10 millioner kroner i bildelingsselskapet pluss 5 millioner i softfunding fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet for å utvikle neste generasjon av selskapet der det mer handler om å dele bilene som allerede ruller på veiene, eller rettere sagt de som står mest stille.

– Vi har utviklet ny teknologi som gjør at du som eier elbil har incentiver til å dele med andre, og dermed bidra til å redusere trafikk, utslipp og kaos i byene. Vi vil motivere de som eier elbil, og de som vil kjøpe. Man står parkert mye av tiden, særlig når man er på jobb og hjemme.

– Vi har spurt hvordan man motiverer til deling med naboer og kolleger, og gått sammen med bedrifter for å få til deling av biler i arbeidstiden. Også de som leter etter parkering vil ha nytte av det. I tillegg til å få gratis parkering får man ukentlig vask, dekkavtaler og dekklagring.

Tilleggstjenester

– Vi vil fjerne «hassel», og bidra til å forenkle livene til folk. Vi oppretter community-er der man kan legge til biler. Arbeidsgiver sparer da penger til drosje, sier han.

– Det er en B2B-løsning med bærekraftig mobilitet der vi inngår avtaler med bedriften som så henvender seg til sine ansatte eller nabobedriftens ansatte.

– Fordelen er at man ikke låner ut bilen til hvem som helst, men til folk i bedriften eller nabolaget. Det senker terskelen for å bli med i dette.

– I tillegg gir ordningen incentiver som ikke bare er penger, men som gir mindre styr med å eie bil.

Blant konkurrentene er Nabobil som ble kjøpt av amerikanske Getaround. Hyre er en annen konkurrent, og i utlandet er det konkurrenter som ikke ennå har virksomheter i Norge.