Skal ta Viaplay til flere nye markeder

Nordic Entertainment Group intensiverer Viaplay-satsingen. Om fire år skal antallet abonnenter være økt til 12 millioner.

Publisert 22. sep. 2021 kl. 09.38
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 223 ord
EKSPANSJON: Her fra Viaplay-serien «Delete Me», som handler om de to venninnene Marion og Marit, spilt av Thea Sofie Loch Næss (t.h.) og Amalia Holm. Foto: Drama Einar/Nordic Entertainment Group

Nordic Entertainment Group vil lansere strømmetjenesten Viaplay i fem nye markeder innen utgangen av 2023 – i Storbritannia i andre halvår 2022 og i Canada, Sveits, Tyskland og Østerrike i løpet av året etter – opplyser selskapet onsdag.

Med det vil Viaplay være tilgjengelig i 16 land, ett land mer enn hva Nent Group satte som mål i november i fjor.

Med ekspansjonen ser Nent Group for seg å ha rundt 12 millioner Viaplay-abonnenter innen utgangen av 2025. Tidligere har målet vært 10,5 millioner.

Løft fra nye markeder

Også de finansielle målene får seg en oppjustering før Nent Groups kapitalmarkedsdag senere onsdag.

Organisk salgsvekst ventes nå å havne i øvre ende av det tidligere kommuniserte intervallet på 18–20 prosent i perioden 2020–2025, etter vellykkede lanseringer i Estland, Latvia, Litauen og Polen og kommende lanseringer i USA og Nederland.

NENT-SJEF: Anders Jensen. Foto: Peter Knutson

I den nordiske virksomheten ventes veksten å legge seg i øvre ende av et intervall på 13 til 15 prosent, der Viaplay vil bidra med en organisk salgsvekst på mellom 23 og 25 prosent.

Driftsmarginen i Norden estimeres til 15 prosent i 2025, med et mål på 20 prosent på sikt. Internasjonalt skal den opp i 15 prosent i 2026 og opp i 25 prosent på lengre sikt.

Nent Group tilføyer at ekspansjonen er fullfinansiert etter selskapets emisjon på 4,35 milliarder svenske kroner i februar.