<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reklamesalget henter seg inn

    Publisert 15. okt. 2021 kl. 12.29
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 150 ord
    Mandt Larsen er daglig leder i Mediebyråforeningen. Foto: Kristian Jøraandstad

    Hittil i år er reklameomsetningen via mediebyråene i Norge på 17,6 prosent opp sammenlignet med fjoråret, fremgår det av det månedlige mediebarometeret til Mediebyråforeningen.

    Totalt er det omsatt reklame gjennom mediebyråene for 7 milliarder kroner i løpet av årets første ni måneder. I 2019 var det på samme tidspunkt omsatt for 7,08 milliarder, og markedet i ferd med å hente seg inn etter pandemien.

    I september måned isolert sett var oppgangen på 10,1 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

    I likhet med tidligere måneder er det sosiale medier som leder an veksten, med en vekst på 54 prosent og en omsetning på 796 millioner så langt i år.  Segmentet «influencer marketing» som er opp 107 prosent sammenlignet med fjoråret er i prosentandel størst vekst, med en total omsetning på 17,5 millioner. 

    Kino forblir coronataperen, men Mediebyråforeningen har stor tro på at James Bond-filmen som hadde premiere 1. oktober vil gi dette segmentet et løft.