Reklamesalget henter seg inn

Publisert 15. okt. 2021 kl. 12.29
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 150 ord
Mandt Larsen er daglig leder i Mediebyråforeningen. Foto: Kristian Jøraandstad

Hittil i år er reklameomsetningen via mediebyråene i Norge på 17,6 prosent opp sammenlignet med fjoråret, fremgår det av det månedlige mediebarometeret til Mediebyråforeningen.

Totalt er det omsatt reklame gjennom mediebyråene for 7 milliarder kroner i løpet av årets første ni måneder. I 2019 var det på samme tidspunkt omsatt for 7,08 milliarder, og markedet i ferd med å hente seg inn etter pandemien.

I september måned isolert sett var oppgangen på 10,1 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

I likhet med tidligere måneder er det sosiale medier som leder an veksten, med en vekst på 54 prosent og en omsetning på 796 millioner så langt i år.  Segmentet «influencer marketing» som er opp 107 prosent sammenlignet med fjoråret er i prosentandel størst vekst, med en total omsetning på 17,5 millioner. 

Kino forblir coronataperen, men Mediebyråforeningen har stor tro på at James Bond-filmen som hadde premiere 1. oktober vil gi dette segmentet et løft.