<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Voi girer opp - henter 780 millioner

– Det krever mer enn bare å oversvømme byer med tusenvis av sparkesykler sier Voi-topp. 

    Publisert 11. nov. 2019 kl. 13.19
    Oppdatert 11. nov. 2019 klokken 13.32
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 240 ord
    SATSER: El-sparkesykkeloperatøren vil bruke finansieringen til å fortsette å bygge en lønnsom virksomhet i eksisterende og nye byer. Foto: Ole Berg-Rusten

    Voi Technology har ifølge en melding hentet 85 millioner dollar, tilsvarende 780 millioner kroner, fra nye og eksisterende investorer. 

    El-sparkesykkeloperatøren vil bruke finansieringen til å fortsette å bygge en lønnsom virksomhet i eksisterende og nye byer. 

    Videre vil kapitalen muliggjøre større investeringer i forskning og utvikling av Vois egenutviklede teknologiplattform og neste generasjons transportmidler, opplyses det. 

    «Dette vil føre til store fremskritt når det gjelder kundeopplevelse, enhetsøkonomi, drift og bærekraftig ytelse. Midlene vil akselerere ekspansjonen av Vois produktportefølje, slik at de kan øke sine inntekter samt styrke sin forretningsdrift og sin posisjon som den ledende europeiske leverandøren av mikromobilitetstjenester. Voi har allerede nådd lønnsomhet i flere byer», skriver selskapet. 

    – Det har vært en stor etterspørsel etter Vois el-sparkesykler fra innbyggere over hele Europa i løpet av de siste 12 månedene, men å fundamentalt endre transport i Europa krever mer enn bare å oversvømme byer med tusenvis av sparkesykler, sier Fredrik Hjelm, administrerende direktør og medgrunnlegger av Voi.

    Siden starten i 2018 har Voi ekspandert fra sin base i Stockholm til å drive i 38 byer i ti europeiske land.

    Goldman Sachs International var eksklusiv finansiell rådgiver og plasseringsagent i forbindelse med finansieringsrunden. Hansen Law var Vois juridiske rådgive

    – Vi utvikler selskapet vårt med en langsiktig tanke om å gi folk en ny måte å bevege seg rundt i byer på – en måte som er ren, rask, praktisk og også morsom. Vi har den sterkeste enhetsøkonomien, og vi vil fortsette å optimalisere og investere i det.