Uber har innsett at mange ønsker å bestille drosjetjenesten, men de vil ikke bruke appen eller har rett og slett ikke smarttelefon.
For å løse problemet, introduserer Uber nå muligheten for å bestille en bil ved å ringe en sentral.
Back to basic
Uber har gang på gang gjort narr av sine konkurrenter og uttalt at den gamle måten å bestille drosje på er avleggs og alt annet enn kostnadseffektiv.
Men nå velger de selv å tilby denne bestillingsmetoden for å få tak i en bil på.
Konseptet skal testes ut i delstaten Arizona til å begynne med, og om det slår an, vil tjenesten rulles ut i andre markeder.
Slipper å bruke app
De som vil ha en drosje fra Uber, må ringe et 800-nummer (gratisnummer i USA). De som svarer vil så legge inn din forespørsel i Uber-appen på vegne av kunden.
Operatøren får et tilbud fra en sjåfør og videreformidler prisen til kunden som venter i telefonen.
Aksepterer man tilbudet, får man tilsendt en tekstmelding med detaljer om sjåføren, bilen, forventet hentetid og en kvittering når turen er over.
Akkurat som i appen, bare at man ikke bruker den.
Vil snakke med noen
En årsak til at produktet introduseres er at mange eldre mennesker enten kvier seg for å bruke apper eller rett og slett ønsker å snakke med en person når de skal bestille drosje.
En annen grunn for at tilbudet lanseres i USA, er at så mange som 20 prosent av alle amerikanere ikke har en smarttelefon.
– Vi har utviklet dette produktet basert på tilbakemeldinger fra eldre mennesker som har sagt at de ønsker å snakke med en person når de bestiller en bil, sier en talsperson for Uber.
Uber utforsker også telefonbestillinger i land som Ukraina, Mexico, India og Egypt, fordi mange potensielle kunder i disse markedene ikke eier en smarttelefon.