Erik Dyrkoren og Asgeir Sørensen fra Blueye i gang med nytt gründerprosjekt

Blueye-gründer Erik Dyrkoren har forlatt sitt forrige selskap. Nå intervjuer han jobbsøkere som vil jobbe med selvgående ferger.

Transport

TRONDHEIM: – Vi ser et vanvittig potensial. Om fem år skal vi ha levert selvgående ferger til over ti byer i Norden. Vi skal ha hentet mer enn 100 millioner kroner i investorkapital, vi tjener penger, og vi skal ha begynt å se på markeder i andre deler av verden, sier Erik Dyrkoren, daglig leder og medgründer i Zeabuz.

I oktober forlot han lederjobben i Blueye, som i likhet med Zeabuz er et gründerselskap innenfor maritim sektor.

LAGER AUTONOME MINIFERGER: – Vi ser et vanvittig potensial. Om fem år skal vi ha levert selvgående ferger til over ti byer i Norden, sier Erik Dyrkoren, daglig leder i Zeabuz. Foto: Anders Horntvedt

Blueye lager fjernstyrte undervannsdroner for proffmarkedet. 

Zeabuz skal på sin side selge og drive autonome, ubemannede miniferger for passasjertrafikk i byer.

– Unikt miljø i Trondheim

Forretningsmodell og de første interesserte kundene er klare. Finansiering og bemanning er litt mer uklart.

– Det skal være Zeabuz kommunene og kollektivselskapene skal snakke med når de vil ha levert og driftet denne typen systemer, sier Dyrkoren.

– I Trondheim har vi et unikt kompetansemiljø for utvikling av ubemannede farkoster, både på og under havoverflaten. Zeabuz skal knytte seg opp til leverandører av telekom, brygger, batterier, ladestasjoner og ferger. Selv vil vi stå for forretningsutvikling og systemdesign samt programvaren som blir selve kjernen i leveransen, legger han til.

Da coronakrisen slo til, hadde Dyrkoren akkurat rukket å få på plass en kontorløsning på bryggen i Trondheim, i samme miljø som eiendomskongen Ivar Koteng.

FORLATER DETTE: Blueye undervannsdrone. Foto: Blueye

Men inntil videre står kontorplassene ubrukt. Gründerteamet er på ni personer med NTNU-tilknytning. Fem av dem jobber og på fulltid med Zeabuz, og inntil videre jobber alle fra hjemmekontor.

– Det blir viktig med et felles samlingssted, men akkurat den siden av forretningsutviklingen får vente litt, sier Dyrkoren.

1,4 millioner i startkapital

Dyrkoren har rundt 1,4 millioner kroner i startkapital, som han skal bruke til å bemanne opp organisasjonen.

GÅR I GANG MED DETTE: Den eksperimentelle minifergen «Milliampere» i Trondheim. Foto: NTNU

– Rekrutteringen forsinkes ikke av corona, slik det ser ut nå. Vi har en god pipeline med topp folk som begynner på ulike tidspunkter fremover, og den planen holder fortsatt, sier han.

– Også utviklingsarbeidet har normal fremdrift. Vi er forberedt på forsinkelser hos underleverandører, og vi har mange områder der vi kan jobbe uavhengig av andre, så arbeidet vil ikke stoppe opp som følge av det, legger Dyrkoren til.

De fleste av verdens byer ble anlagt ved vannveier vi ikke lenger utnytter. Dette skal vi gjøre noe med
Erik Dyrkoren, Zeabuz

Selskapet ble startet i desember 2019. 300.000 kroner er første kapitalinnskudd fra gründerne, som innbefatter Dyrkoren selv og den prisbelønte professoren Asgeir Sørensen.

Sørensen har skapt vekstbedrifter for én milliard kroner, og vant i august 2019 Forskningsrådets innovasjonspris.

Blueye er én av de mange bedriftene Sørensen har hatt en finger med i oppstarten av.

Ytterligere 1,1 millioner kroner er kommet inn fra Innovasjon Norge samt betaling for forprosjekter fra mulige kommunale kunder.

SUPERPROFESSOR: Asgeir Sørensen ved NTNU i Trondheim. Foto: Birger Jensen

Etter sommeren er det planen å hente kapital for å gasse på for alvor.

– Vi kommer til å starte rett på et høyt emisjonsbeløp, det vil si noen titalls millioner kroner. Dette kommer vi til å jobbe med etter sommeren, med sikte på å få landet emisjonen innen utgangen av 2020, sier han.

Noen titalls millioner kroner innebærer trolig mellom 20 og 50 millioner kroner.

Dyrkoren ser primært for seg å hente beløpet fra norske privatpersoner, ikke venturekapitalmiljøer.

– Jeg har god erfaring med privat kapital. Da slipper du lange forhandlinger om forretningsbetingelser og aksjeklasser, sier han.

Mange byer ved kyst og elver

– De fleste av verdens byer ble anlagt ved vannveier vi ikke lenger utnytter. Dette skal vi gjøre noe med, sier han.

En forskergruppe ved NTNU har allerede laget en prototyp på en fjernstyrt ferge. «Milliampere» er på åtte meter, har plass til 12 passasjerer, og har batteridrevne thrustere og lading i dokkingstasjon mens den ligger til havn.

Zeabuz har også tilgang til NTNUs laboratorium for å teste autonomiteknologien.

– NTNU har forsket på dette i ti år. Vi ønsker å ta resultatene videre og tilby en kommersiell løsning, sier Dyrkoren.

Trondheim ligger an til å bli den første norske byen med Zeabuz-ferge.

Skien, Arendal, Grimstad, Tønsberg og Haugesund er eksempler på andre byer som også kan få ferger.

Erik Dyrkoren
Asgeir Sørensen
Blueye
Zeabuz
trondheim
ntnu
Nyheter
Transport