Konkursselskap vil selge aksjer

Bilutleiegiganten Hertz, som nylig søkte om konkursbeskyttelse, planlegger å utstede nye aksjer for 9,6 milliarder kroner.

HØYT BELÅNT: Et Hertz-kontor i New York. Foto: Dreamstime
Transport

Fredag 22. mai søkte Hertz Global om konkursbeskyttelse, som følge av usikkerhet rundt gjenåpningen av bilutleiemarkedet og bruktbilprisene. Tanken er å restrukturere balansen og fortsette driften.

I de følgende ukene gjorde aksjekursen tigangeren, idet privatinvestorer kastet seg over aksjen og veddet på en snarlig innhenting fra coronakrisen.

«En unik mulighet»

Typisk taper aksjonærene nesten alt, når restruktureringer gjennomføres og långiverne får egenkapital i bytte mot gjeld. Nå forsøker Hertz imidlertid å dra nytte av kursoppgangen.

På torsdag ba ledelsen byfogden om tillatelse til å utstede aksjer for opptil en milliard dollar, tilsvarende rundt 9,6 milliarder kroner.

«Hertz-aksjenes seneste kurser og handelsvolumer utgjør potensielt en unik mulighet for långiverne til å hente inn kapital på betingelser som er langt bedre enn noe tradisjonelt konkurslån,» heter det i en melding.

Konsernet påpeker at nye lån i en konkursprosess ville medføre økte renter og honorarer, samt nye finansielle betingelser. I tillegg ville de ha et overordnet krav på selskapets eiendeler.

Ellevill volatilitet

Markedet gir tilsynelatende blaffen i utvanningen av de eksisterende aksjonærene: I forhandelen på fredag var Hertz-kursen opp med nesten 50 prosent, etter et fall på 18 prosent dagen før.

– Mange usofistikerte investorer spekulerer i aksjer i selskaper som har søkt om konkursbeskyttelse, kommenterer adm. direktør Peter Schiff i Euro Pacific Capital på sin YouTube-kanal.

– De fortstår ikke at aksjonærene i konkursprosesser ofte taper alt.

Schiff påpeker at superinvestoren Carl Icahn i mai solgte seg ut på 72 cent, til tross for at aksjen i sin tid var verdt 80 dollar. 

Tidlig på fredag var nivået 3,13 dollar.

hertz
konkurs
børsfall
Nyheter
Transport