Morten Rynning og Morten Wiese vil bygge industri av den norske bilsykkelen CityQ

Seriegründerne Morten Rynning og Morten Wiese skal hente 10 millioner kroner for å bygge opp et selskap med nyutviklede bilsykler. 

Foto: Anders Horntvedt Redigering: Karoline Elgesem
Transport

– Visjonen er å hjelpe byer og innbyggere med bilfritt alternativ. Vi tror vi kan bygge et internasjonalt brand som kjøretøy fordi vi er tidlig ute. Gjennom partnere kan vi være en aktør innen bilsykler i hele Europa, sier Morten Rynning (55), daglig leder i CityQ.

JA TIL PEDALKRAFT: – Vi tror vi kan bygge et brand som kjøretøy fordi vi er tidlig ute, sier Morten Rynning (til venstre), daglig leder i CityQ. Til høyre styreleder Morten Wiese. Foto: Anders Horntvedt

Håpet er å skape industri og arbeidsplasser innen grønn mobilitet, der i hvert fall en god del av arbeidsplassene kommer i Norge.

– Stor interesse for sykkelen

Produktet er en elektrisk sykkel med fire hjul som er drevet av batteristrøm og pedalkraft.

Prototypen er satt sammen i Drammen og Son i Akershus. Komposittmaterialene kommer fra Sverige, mens Soon Design i Son har tegnet den.

CityQ

(Mill. kr)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter1,50,3
Driftsresultat−0,1−0,1
Resultat før skatt−0,1−0,1
Årsresultat−0,1−0,1
Eiere: Morten Rynning (57,7 %), Ragnar Ek (28,8 %), Sharebike (9,6 %), Kjeller Innovasjon (1,5 %), andre (2,4 %).

I løpet av minuttene sykkelen står fremme foran kontorbygget på Lysaker stopper fire personer opp for å studere den. Alle de fire er menn.

– Det er stor interesse for sykkelen, både på kunde- og kapitalsiden. Vi har flere hundre forespørsler om forhåndsbestilling, sier Rynning, og antyder en pris på rundt 70.000 kroner pluss moms.

Tanken er at brorparten av CityQs fremtidige inntekter primært skal komme fra leie, abonnement og partnerinntekter.

– 80 prosent av bestillingene kommer fra Tyskland, mens resten kommer fra Skandinavia, England og Nederland, sier han.

I Norge er Ferd Eiendom og Asker kommune blant de første kundene. 

Interessen fra potensielle partnere og investorer kommer fra Tyskland, Storbritannia og det øvrige Europa.

Har bygget bedrifter før

Nøkkelpersonene bak sykkelen har dyrket frem bedrifter før. 

På 2000-tallet bygget Rynning opp nyhetstjenesten Cyberwatcher, som han først solgte til Intermedium, og deretter til Cision.

Fra 2011 til 2016 var han med på å bygge opp VVSKupp, som markedsfører seg som den ledende nettbutikken for VVS-materiell og baderomsmøbler. VVSkupp ble solgt til Bygghemma i 2019.

Salgene er imidlertid langt unna å kvalifisere til en plass på Kapitals liste over Norges 400 rikeste: Rynning holdingselskap har 7,5 millioner kroner i bokført egenkapital, og en del av det er plassert i gründerselskaper som Aispot, Izit og ShareBike, samt tidligfasefondet Fintech Angels II.

OMSVERMET: – Det er stor interesse for sykkelen, både på kunde- og kapitalsiden, sier Morten Rynning, daglig leder i CityQ. Foto: Anders Horntvedt

Styreleder Morten Wiese (55) har tidligere jobbet for elbilprodusenten Think, DEFA og Electronic Tracking Systems ETS, som var teknologiselskapet bak ABAX.

Han bygget opp og deretter solgte coworking-miljøet Pier X på Aker Brygge til britiske Huckletree, og han er sentral i bilutleieselskapet Move About.

I disse dager tiltrer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som styremedlem. Bilentusiasten og FrP-eren fra Rogaland var statsråd fra 2013 til 2018.

Har jobbet med CityQ i tre år

Rynning har jobbet med urban mobilitet siden 2015, og målrettet med el-sykkelen CityQ siden 2017.

Idéen er at CityQ-sykkelen skal kombinere det beste fra sykkel og bil. Den har lov til å kjøre overalt, også på fortau. Samtidig beskytter den trafikanten fra vær og vind, i hvert fall stort sett.

Finansavisen har tidligere fortalt om Podbike i Rogaland, som har utviklet en lignende doning.

– Podbike benytter en liggende posisjon som retter seg mot en litt annen og dedikert type syklister, sier Rynning.

Han viser til at det finnes fire-fem tilsvarende bilsykkelprosjekter globalt: Drycycle, Podride og BioHybrid er navnet på tre av dem.

Har fått inn 10 millioner, trenger 10 nye

Så langt har selskapet hentet inn rundt 10 millioner kroner til utviklingen, fordelt mellom investorkapital, lån og tilskudd.

I disse dager er selskapet i markedet for å hente nye 10 millioner kroner i investorkapital til en verdsetting på 65 millioner før kapitalen er kommet inn.

Målet er å ha penger på konto innen utgangen av august.

– Det er stor interesse for bedriften internasjonalt. Vi har løpende dialog med flere venture-fond og internasjonale investormiljøer, som er interessert i å være med på investeringen når vi er litt nærmere produksjon, sier Wiese.

Han forteller også om at interesse fra bilbransjen og venture-armen til internasjonale transportaktører.

Planen er at CityQ skal sende ut sin første ordentlige faktura til sin første ordentlige kunde i løpet av 2021, og å tjene penger i løpet av 2023.

– Hvilke mørke skyer ser dere i horisonten?

– Som gründere er vi optimister. Vi har samlet et stort nettverk med aktører for å bygge norsk industri innen grønn mobilitet. Coronapandemien gir begrensninger på offentlig transport. Det utløser enda sterkere interesse for nye typer elsykler, svarer Rynning.

CityQ
morten rynning
morten wiese
grønn mobilitet
mikromobilitet
Nyheter
Transport