<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Busskjempe i «all-time high», men er fortsatt i minus

Bussoperatøren Nobina har i en årrekke vært et tapssluk, men øyner nå en mulighet for å gå i pluss. Mulig coronasmell for Ruter kan likevel sette en stopper.

Publisert 21. juli 2020
Oppdatert 30. juli 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
MARGINSKVIS: Både NHO Transport og Nobina-sjef i Norge trekker frem at rutebussbransjen har en utfordring med pressede marginer.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
MARGINSKVIS: Både NHO Transport og Nobina-sjef i Norge trekker frem at rutebussbransjen har en utfordring med pressede marginer.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Nobinas negative resultater i Norge i mer enn et tiår skyldes ifølge adm. direktør Jan Volsdal sammensetningen i deres kontraktsportefølje.

– Vi har lenge slitt med resultater på minussiden, i stor grad på grunn av ugunstige vilkår på våre eldste kontrakter, men vi opplever nå en positiv utvikling, sier Volsdal. 

Nobina har i dag seks rutebusskontrakter i Oslo og Viken. I tillegg er det nylig blitt inngått erstatningsbusskontrakter med togoperatørene SJ og Go Ahead.

70 prosents forbedring

Bussoperatøren bedret bunnlinjeresultatet med nesten 70 prosent fra fjoråret, men havner likevel i minus med 9 millioner kroner. Dette er likevel det beste resultatet for selskapet på mange år. Volsdal trekker også frem en rekke andre grunner som har bidratt til resultatforbedringen. 

Nobina

(Mill. kr) 2019 2018
Driftsinntekter 973 1003
Driftsresultat −9 −29
Ordinært resultat før skatt −11 −30
Årsresultat −11 −30

– Vi har gjort flere grep. Vi har akselerert en intern effektiviseringsprosess og har tatt strategiske grep ved å gå inn i markedet for erstatningstrafikk, forklarer Volsdal. 

– En viktig forbedring er kjørestil blant førerne som skal være miljøvennlig i form av lavere forbruk. I tillegg jobber vi med forbedringer innenfor service og vedlikehold. I en så tøff bransje som dette er det også viktig å holde overheadkostnadene så lave som mulig, utdyper Volsdal.

OPTIMIST: Jan Voldsdal er adm. direktør i Nobina. Foto: Nobina

På spørsmål om «exit» fra det norske markedet er aktuelt avfeier Nobina-sjefen det som scenario.

– Vi ser på Norden under ett og vurderer de ulike anbudene etter vilkår og forutsetninger i kontraktene, ikke region. Det er derfor ikke en aktuell problemstilling. Vi opplever en positiv utvikling og er optimister for videre utvikling også i det norske markedet.

Nobina er et nordisk konsern som er børsnotert på Stockholm OMX. Nobinas virksomhet i Norge står for omtrent 11 prosent av omsetningen. 

Presset bransje

– Rutebussbransjen i Norge er en bransje med offentlige anbud og svært pressede marginer. Lønnsomheten til flere selskaper er marginal, sier Voldsdal. 

Adm. direktør Jon Stordrange i NHO Transport har samme oppfatning som Nobina-sjefen om rutebussbransjen. 

 – Rutebussoperatørene er i en presset bransje med lave marginer på rundt 23 prosent. Flere selskaper har også lav soliditet, sier Stordrange. 

Coronafrykt

Administrasjonsselskaper, som eksempelvis Ruter, er kontraktsgiver til bussoperatørene og har opplevd fallende billettinntekter i kjølvannet av coronakrisen. Under coronakrisen har Ruter og andre administrasjonsselskaper fryktet at de må kansellere kontrakter med operatører og redusere deres rutetilbud. Statlig krisehjelp har likevel bedret deres situasjonen enn så lenge.

– Enkelte administrasjonsselskaper har kun finansiering ut sommeren. De er derfor avhengig av videre statlig støtte for å opprettholde sitt tilbud. Redusert rutetilbud vil ramme en rutebussoperatørene hardt, da de har lav soliditet og lave marginer, sier NHO Transport-sjefen. 

– Ruter har den kortsiktige økonomiske situasjonen under kontroll. Det er ikke per i dag aktuelt å si opp eller begrense volumet i operatørkontraktene, skriver økonomidirektør i Ruter Rune Pedersen i en epost.

INNTEKTSBORTFALL: Rune Pedersen er økonomidirektør i Ruter. Foto: Jeton Kacaniku

Likevel er den finansielle situasjonen til Ruter utover høsten mer usikker.

Vi har med krisepakkene tilstrekkelig finansiering til og med den tredje uken i november, skriver Pedersen. 

Ifølge Pedersen vil Ruter anslagsvis ha et inntektsbortfall utover sommer og høst på rundt 20–35 prosent sammenlignet med tidligere år.