Forsinkelser for Havila Kystruten

Per Sæviks Havila Kystruten vil ikke ha noen av sine fire nybygg klare til å settes inn i ruten mellom Bergen og Kirkenes fra årsskiftet.

SJØSATT: Med LNG-fremdrift og det som skal være verdens største batteripakker om bord, blir «Havila Capella» og «Havila Capella» ifølge Havila Kystruten de mest miljøvennlige skipene på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Lørdag ble de sjøsatt i Tyrkia. Foto: Havila Kystruten
Transport

Lørdag ble de to første av søsterskipene – «Havila Castor» og «Havila Capella» – sjøsatt ved byggeverftet Tersan i Tyrkia. Etter avtalen med Samferdselsdepartementet skulle alle fire stå ferdige 1. januar 2021. Den planen holder ikke.

Coronapandemien har også påvirket verftet, og adm. direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten tror det kan bli levering av to av nybyggene i løpet av første kvartal neste år.

De skal ifølge Myrvoll leveres med en måneds mellomrom.

I påvente av de nye skipene har Havila Kystruten fått godkjent to erstatningsfartøyer.

Etterspørselssituasjonen på kystruten mellom Bergen og Kirkenes er imidlertid svært usikker, og behovet for kapasitet ved oppstart av ny kontrakt 1. januar 2021 er ifølge Havila Kystruten under evaluering.

– I dag er det cirka 50 prosent kapasitet som er satt inn på strekningen langs kysten. Reiserestriksjoner og coronasituasjonen gjør at det er stor usikkerhet om hvor mange skip det vil bli behov for fra årsskiftet. sier Myrvoll.

Har sikret erstatningsskip

Etter avtalen med Samferdselsdepartementet skal Havila Kystruten ha fire skip i kystrutefarten, mens Hurtigruten skal ha de resterende syv.

SLIK SKAL SKIPENE SE UT: Her i vakre omgivelser i Geirangerfjorden. Illustrasjon: Havila Kystruten

Tidligere har Havila Kystruten ifølge Myrvoll sikret seg to erstatningsskip som vil være klare til å settes inn fra januar 2021. Dette er ifølge selskapet klarert med Samferdselsdepartementet.

– Men vi må ha en runde på tonnasjeinnsatsen i lys av hva som forventes å være det reelle behovet for passasjer- og godstransport på strekningen, sier Myrvoll.

I markedet har det sirkulert rykter om at skipene som skal settes inn som en midlertidig løsning på strekningen er «Bremen» og «Expedition».

Myrvoll vil imidlertid ikke oppgi hvilke to skip det er snakk om å benytte.

– Har dere hatt kontakt med Hurtigruten om å kunne benytte noen av deres skip i en interimsperiode i påvente av at nybyggene ferdigstilles?

– Ingen kommentar, svarer Myrvoll.

Stor etterspørsel

To av skipene skulle bygges i Spania, men det spanske verftet Barreras kansellerte kontrakten i fjor. Havila hadde forskuddsbetalt nær 400 millioner kroner som deloppgjør på skipene. Disse pengene har Sævik-selskapet bedt om å få refundert, så langt uten hell.

– Denne saken vil nok måtte finne sin løsning ved voldgift i London. Vi mener vi har en sterk sak, sier Myrvoll.

Han sier at selskapet registrerer at det er god interesse for Havila Kystruten fra reisebyråer og turoperatører.

– Vi har stor etterspørsel og gleder oss til å komme i drift, sier Myrvoll.

Med LNG-fremdrift og verdens største batteripakker om bord, blir «Havila Castor» og «Havila Capella» ifølge selskapet de mest miljøvennlige skipene på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.

For å få mest mulig fortgang i byggeprosessen tross utfordringene med coronasituasjonen er skipene blitt stående på land i lenger tid enn vanlig. Dermed har man fått effektivisert flere arbeidsoppgaver.

– Det gjør at arbeidet med skipene som nå er sjøsatt har kommet langt på vei når det gjelder rør, maskiner, elektrisitet og innredning. På tyrkisk vis er det også slik at skipene ikke blir malt før til slutt. Derfor er byggingen kommet lenger enn det kan se ut til, sier Myrvoll.

havila kystruten
arild myrvoll
tyrkia
hurtigruten
bergen
kirkenes
verft
per sævik
Nyheter
Transport
Børs